• Ridder Drost in de keuken met een Smart Bottle.

    Floris Leeuwenberg

Start-up uit Driebergen lanceert slimme fles olijfolie

DRIEBERGEN Het Driebergse bedrijf Olivery levert als eerste een bijzonder vooruitstrevend product. Het gaat om olijfolie in een zogenaamde Smart Bottle. Met behulp van een in de fles ingebouwde chip, hoeft de klant niet meer na te denken over de aankoop van nieuwe olijfolie.

Danny van der Linden

,,De Smart Bottle houdt bij hoeveel olie je nog hebt en bestelt automatisch nieuwe wanneer je weer nodig hebt", legt Niels Paauw namens Olivery uit. ,,Het product bevat een LED-verlichting en een bluetooth chip die in contact staat met je telefoon. Als de fles voor tachtig procent leeg is, springt de LED-verlichting op rood en stuurt de chip een vraag naar je telefoon via een speciale app of e-mail. De vraag luidt: wil je nieuwe olie bestellen?"

KENNIS Olivery is een initiatief van Ridder Drost. ,,Toen Ridder na zijn havo-diploma geen idee had wat ie later worden wilde, vertrok hij naar Italië om een zomer in een olijfgaard te gaan werken. Hij kwam drie jaar later pas thuis", vertelt Paauw. ,,Hij zat vol kennis over olijven en olie, recepten en enthousiasme." De ondernemer richtte op zijn zeventiende het olijfoliemerk Liquido d'Oro op. Inmiddels verkoopt dit merk olijfolie in twaalf verschillende landen. Een deel van het merk werd vorig jaar overgenomen door een gerenommeerd Italiaans bedrijf: Polenghi Group.

ITALIË De olijfolie van Olivery komt ook uit Italië. ,,Het is gemaakt van koudgeperste olijven uit Puglia. Dat ligt in het zuiden van Italië", legt Niels Paauw uit. ,,De grond in Puglia zit vol met mineralen. De zon en zeewind zorgen voor de bijzondere smaak van de olijven. Deze olijven worden geplukt en geperst. Na het persen wordt de olie gefilterd en gecentrifugeerd. Hierdoor gaat al het vruchtvlees en water eruit. Dat zorgt ervoor dat de olie tot tweehonderdzestig graden verwarmd kan worden."

DUURZAAM De olie van Olivery zit in een glazen fles. De navulverpakkingen zijn van plastic. ,,Ons plastic is gemaakt van recyclebaar plastic", zegt Paauw. ,,.Bovendien hebben we de verpakking zo gemaakt dat mensen geen druppel olie hoeven te verspillen. Het kan door het materiaal zonder problemen met de gewone post worden verzonden.''

CROWDFUNDING Olivery probeert de Smart Bottle op de markt te krijgen door middel van crowdfunding. ,,Een bewuste keuze", volgens Niels Paauw. ,,We willen graag onafhankelijk van investeerders blijven, maar hebben natuurlijk wel een startkapitaal nodig om het product te maken." Bij crowdfunding worden consumenten gevraagd vooraf in te tekenen op een product. ,,Het bedrag dat mensen inleggen wordt gereserveerd", legt Paauw uit. ,,Als het eindbedrag gehaald is, kunnen wij produceren." Voor de productie van de Smart Bottle zegt het bedrijf vijfendertigduizend euro nodig te hebben.

Meer informatie over deze actie is te vinden op www.kickstarter.com. Mensen die meer willen weten over Olivery en de Smart Bottle kunnen terecht op: www.olivery.com.