• Gert van Leeuwen en Ruth van Veldhuizen van de Vereniging van Doornse Ondernemers.

    Corina Blommendaal

'Leegstand winkelpanden minimaal'

DOORN Zoals onlangs bij De Kaap/Stichtse Courant werd vermeld, loopt de leegstand van de winkelpanden op de Utrechtse Heuvelrug terug. Dit geldt ook voor Doorn. Vertrekkende winkeliers worden relatief steeds sneller vervangen door nieuwe winkeliers, vaak met een vernieuwend winkelconcept.

Corina Blommendaal

De voorzitter en bestuurslid van de Vereniging van Doornse Ondernemers, Gert van Leeuwen en Ruth van Veldhuizen, zijn tevreden over de ontwikkelingen in het Doornse centrum. ,,Wij zien een aantal zaken waar het 'verblijfsklimaat' gecombineerd wordt met de verkoop van spullen", bevestigt Van Leeuwen. ,,Klanten kunnen een kop koffie of thee met iets lekkers erbij nemen en daarnaast kunnen ze als ze willen ook iets kopen. Dat kan een maaltijd zijn, thee of koffie voor thuis of een cadeautje voor iemand. In Doorn zijn Wat de Pot Schaft en Bij Frouke daar wel echt voorbeelden van. Die sluiten met hun winkelconcept echt aan op de hedendaagse trend."

KAMPWEG De winkelstraat De Kampweg is goed gevuld, er zijn wat verhuizingen geweest, zoals de bloemist Veldhuysen, de groenteman en kledingzaak Niki Kleding & Cadeaus. Verder zijn er een paar nieuwe winkels, zoals De Zingwinkel en ook is er een kledingreparateur. ,,Iets wat jaren geleden nooit aangeslagen zou zijn", zegt Van Leeuwen, ,,maar hij heeft het razend druk. Ook de Zingwinkel is iets nieuws, niet echt een concrete winkel waar spullen worden verkocht maar zanglessen en ook andere workshops worden gegeven. Ik vind het wel verrijkend voor de dorpskern, het brengt veel variëteit met zich mee."

De enige panden die leegstaan, zijn drie aan het einde van de Kampweg waar de fietsenwinkel van Kieboom en motorzaak van De Waard zat en ook de witgoedzaak van Van Mastbergen. ,,In feite ontstaat dankzij de formule van een aantal nieuwe ondernemers een wat stadsere invulling van panden die beschikbaar komen en daardoor wordt Doorn steeds gevarieerder. Dat is heel positief", vult Van Veldhuizen aan.

WINKELEN IN EIGEN DORP Want waar je vroeger dacht iets niet te kunnen krijgen en naar de stad te moeten, hoeft dat nu vaak niet meer. ,,Mensen krijgen andere gewoontes, leven anders en daardoor ontstaan nieuwe initiatieven omdat winkeliers daarop inspelen en dat is natuurlijk goed", zegt Van Leeuwen. Wat wel belangrijk is, is dat mensen in hun eigen dorp winkelen. ,,Dat is enorm belangrijk", benadrukt Van Veldhuizen. ,,Ik krijg steeds vaker mensen in de winkel die het in de stad niet hebben kunnen vinden en bij ons wel slagen. Dat is heel fijn.''

,,Bovendien kunnen ze hier koffiedrinken, wandelen, lunchen, winkelen en avondeten dus een heerlijke dag hier doorbrengen. En in de zomer merken we ook zeker dat veel toeristen naar het centrum trekken. Ook dat is heel positief aan deze omgeving. Denk bijvoorbeeld aan een groep op het Doornse Gat of op een camping die een barbecue wil organiseren. Die halen het vlees hier. Het is mooi dat het veel levendigheid brengt in de zomer als veel dorpsbewoners op vakantie zijn. We merken zeker dat er steeds meer beweging komt in Doorn, we merken dat de consumenten meer vertrouwen hebben, alles gaat beter, burgers nemen initiatieven. Echt goede ontwikkelingen waar we blij mee zijn."