Hoe wordt je lokaal beter gevonden op Google?

02-01-2020, 10:04 |Van onze partner

Als kleine ondernemer heb je waarschijnlijk geen compleet digitaal strategie team in je bedrijf. Grote kans dat jij de enige bent die de zaak runt, of met een klein team alle werkzaamheden uitvoert. De website van jouw bedrijf is wellicht niet dagelijks de prioriteit.

Toch is het een goed idee om tijd te besteden aan de online vindbaarheid van de website van je bedrijf. Ook als je alleen lokaal je klanten hebt kan het handig zijn om bij bepaalde zoekopdrachten in Google goed te verschijnen.

Google is de grootste zoekmachine in Nederland en wordt door meer dan 95% van de online zoekers gebruikt om dingen online te vinden. Zelfs als ze enkel op zoek zijn naar een bakker om de hoek wordt Google gebruikt om deze te vinden. Voor een website van een lokaal product of dienst zijn er een aantal zaken waar je op kunt letten om jouw site beter in Google te laten uitkomen.

In dit artikel geven we je tips om als kleine ondernemer beter gevonden te worden door jouw lokale doelgroep.

Optimalisatie van de site zelf
Een zoekmachine optimalisatie proces begint op de site zelf. Je wilt de site eens goed bekijken door de ogen van een zoekmachine. Zoekmachines als Google bepalen de verschijning van een site in hun resultaten via een analyse en bijbehorende logaritmische berekening van verschillende aspecten van een website.

Lokaliseer jezelf
Als lokaal bedrijf is het belangrijk jezelf gelijk te lokaliseren voor Google. Zet je fysieke adres onderaan elke pagina op de site, zodat de zoekmachine weet dat je vooral in jouw regio actief bent. Google zal dit adres in acht nemen en jouw site hoger laten verschijnen wanneer er wordt gezocht op bijvoorbeeld een slager in Veenendaal of een kapper in Maarsbergen.

Waar gaat jouw site over?
Vervolgens wil je kijken naar de tekst die je op de site hebt. Geeft de content en het woordgebruik duidelijk weer waar de site overgaat? Gebruik je dezelfde woorden die een zoeker in Google zou kunnen intypen om jouw service te vinden?

Een ander belangrijk punt is ook dat de inhoud van de website logisch is ingedeeld. Zo kunnen de zoekmachine robots jouw pagina goed in kaart brengen en dit werkt weer voordelig voor jouw vindbaarheid. Een simpele website structuur waar pagina’s goed onderverdeeld zijn doet wonderen.

Aanpassingen maken aan jouw website
Hoe makkelijk het is om aanpassingen aan jouw website te maken hangt af van hoe de website tot stand is gekomen. Wellicht heb je deze door iemand laten bouwen en er verder niet meer naar om gekeken. Het is dan aan te raden te kijken hoe je hier toch invloed op kan gaan uitoefenen. Je wilt je website ook als kleine lokale ondernemer regelmatig kunnen bijwerken.

Optimalisatie buiten de site
Vervolgens wil je ervoor zorgen dat jouw site in jouw online lokale omgeving goed geïntegreerd is. Elke website heeft een online omgeving, met een netwerk van andere websites en connecties. Hoe beter jij tevoorschijn komt in deze omgeving, hoe beter Google jouw website inschaalt.

Connecties opbouwen
Een goede strategie om beter verbonden te worden in jouw online omgeving is door het opbouwen van links. Een link naar jouw website vanuit een andere site ziet Google in feite als een soort stem voor jouw site die betekent dat jij blijkbaar relevantie hebt.

Kijk of er in jouw omgeving partners zijn die naar jouw site kunnen verwijzen, bijvoorbeeld online telefoonboeken, overzichten van lokale diensten en mogelijke relevante nieuwspagina’s zoals Nieuwsbladdekaap. Een goede manier om hier bijvoorbeeld vernoemt te worden is door het aanleveren van een stukje regionaal relevant nieuws.

Lokaal verbonden zijn
Ook kun je kijken of je vernoemd kunt worden bij bepaalde gebeurtenissen. Sponsor jij de lokale voetbalclub dan kun je vragen of de club website een link plaatst naar jouw website met een vermelding van de sponsoring.

Hoe meer sites in jouw omgeving een connectie met jouw website vernoemen, hoe meer Google beseft dat jij relevant bent in de regio. Het opbouwen van links kan een hoop tijd in beslag nemen. Het is een idee om hiervoor eenmalig of wellicht vaker een digitaal service bureau of bijvoorbeeld een service als ALL the way UP in te schakelen om effectief jouw links op te bouwen.

Beter gevonden met meer online autoriteit
Fijn is om te weten dat als jij eenmaal wat online autoriteit hebt opgebouwd, dit lang kan doorwerken. Even wat aandacht besteden aan jouw site om te zorgen dat deze zowel op de site als buiten de site goed voorkomt voor de zoekmachine robots, zal je voor lange tijd meer directe bezoekers leveren. Bezoekers uit jouw regio die specifiek op zoek zijn naar jouw service. Beter kan het niet.

Dit artikel wordt aangeboden door een externe redactie.