• Edith Hazelzet

Complimenten en irritaties in de Leersumse Albert Heijn

LEERSUM Elke dag staan ze weer klaar voor de ongekend grote toeloop aan klanten. Caissières, vakkenvullers en andere supermarktmedewerkers stellen zich dagelijks bloot aan het risico op het coronavirus. In de Leersumse Albert Heijn is de onderlinge sfeer uitstekend, maar laat het gedrag van sommige klanten te wensen over.

Edith Hazelzet 

Op de dag dat het nationale hamsteren losbarstte stond AH-manager Nico Spierenburg met grote ogen van verbazing bij de schuifdeuren van zijn winkel. ,,Ik snap het niet. Ik snap niet wat hier gebeurt," zei hij toen. Het ergste vond hij nog wel dat klanten hem en zijn medewerkers uitscholden als bepaalde producten niet meer voorradig waren. Sindsdien is er weinig veranderd. Iedere ochtend om acht uur staan er al mensen voor de deur van de supermarkt om meteen de dingen van hun gading te kunnen scoren.

NOODGREEP ,,Ik weet echt niet wat ik meemaak. Aan een kant wordt er gezegd: Dat doen we toch niet hier in het dorp? Aan de andere kant zie ik dezelfde klanten iedere dag weer voor tien dagen inslaan. Terwijl er genoeg voorradig is als iedereen normaal voor een dag of twee boodschappen doet. Dan lukt het ons weer om de schappen te vullen." Als noodgreep bestelde Spierenburg de afgelopen dagen behalve via de normale AH-kanalen ook rechtstreeks bij een groothandel in Nieuwegein. ,,Zes vrachtwagens hadden we donderdag. Eindelijk weer grote voorraden verse groenten en fruit, maar dan moet je ineens ergens een hoop extra handen vandaan zien te trekken voor het uitladen en het vakkenvullen. Gelukkig kwam iedere medewerker die ik belde er meteen aan, zodat we samen alles zo snel mogelijk in de winkel hadden liggen. Echt teamspirit."

GOEDE SFEER Maatregelen vanuit de Rijksoverheid hebben direct gevolgen op de situatie in de Leersumse AH. ,,Afgelopen zondag toen werd aangekondigd dat de scholen dichtgingen, heb ik meteen alle medewerkers met kinderen gebeld om te horen of zij het thuis konden opvangen met hun partner, en of ze nog konden en wilden werken. Dat belletje werd gewaardeerd. Vervolgens konden we het rooster gelukkig toch weer dichttimmeren." Intussen zitten er wel 20 tot 25 medewerkers thuis vanwege verkoudheden of kwetsbare mensen in hun directe omgeving. ,,De andere kant van het verhaal is dat scholieren en studenten ineens meer uren kunnen draaien."

De sfeer in het team beschrijft Spierenburg als heel erg goed. ,,Deze crisis haalt het beste in hen boven. Het zou altijd zo mogen zijn. Er is extra aandacht voor elkaar, de collegialiteit is groot en er wordt enorm hard gewerkt." Elke lunch voor het team wordt verzorgd door Lilian de la Mar, voedingsdeskundige van de Leersumse praktijk 'De Blauwe Zone'. ,,Wij werken veel met haar samen en normaal maakt zij elke vrijdag soep voor ons van de overgebleven groenten uit de winkel. Nu krijgen we elke dag een extra gezonde lunch van haar. Superfijn dat ze dit voor ons wil doen."

GELEEFD Nico Spierenburg vertelt dat hij als supermarktmanager van minuut tot minuut geleefd wordt. ,,Elke dag kom ik kapot thuis, net als vele anderen in ons team. Woensdag was ik voor het eerst in zes dagen vrij. Na een rondje hardlopen van 40 minuten, had ik 52 berichten waar ik iets mee moest." Van het begeleiden van het plaatsen van de kuchschotten (plexiglazen afscheidingen), belijningen voor de kassa's tot het veiliger inrichten van de bedrijfskantine voor de medewerkers. ,,Net kreeg ik vanuit AH een mail dat we voltijds een speciale schoonmaakkracht krijgen om contactoppervlakken schoon te houden. Verder werken we aan een winkeluur speciaal voor ouderen, en ben ik in gesprek met lokale restaurants over het eventueel aanbieden van afhaalmaaltijden zodat zij ook nog omzet halen."

LASTIGE ROL Voor AH Leersum kwam de coronadrukte op gang net nadat de Jumbo in Amerongen 2,5 week dicht was geweest. ,,Dat betekende toen al een continue kerstdrukte, maar daar waren we op voorbereid. Die drukte ging over in het hamsteren, dus nu leven we echt bij de dag." Spierenburg voelt zich soms een scherprechter: ,,Wat ik soms lastig vind, is dat ik degene ben die bepaalt wat er op welk moment in de winkel ligt en in welke hoeveelheden klanten producten mogen afnemen. Daar maken klanten echt ruzie over met mij. Dan eisen ze meer broden omdat ze een groot gezin hebben en anders doodgaan - serieus - of staan ze op mager gehakt terwijl er nog wel andere soorten liggen. En de lange rijen voor de kassa's natuurlijk, die zijn ook een bron van irritatie. Maar wie kan daar iets aan doen? Juist ja, die klanten die elke dag of zelfs wel drie keer per dag komen."

REACTIES Boodschappen achterhouden voor het personeel gebeurt niet. ,,Laat dat duidelijk zijn; daar ben ik principieel op tegen. Bovendien zou dat met 165 medewerkers best impact hebben op de voorraad." Dat betekende dat Spierenburg op zijn eerste vrije dag sinds de coronacrisis zelf boodschappen ging doen in een andere supermarkt. ,,En toen greep ik ook mis bij sommige producten. Maar van wat er dan nog wel in de supermarkt is, valt natuurlijk prima een maaltijd te maken. En dan eet je de ene dag aardappels en de volgende dag iets anders." Dat klanten hem in zijn eigen winkel lastig vallen vindt hij prima, al vindt hij sommige reacties erg ver gaan. ,,Ik ben eindverantwoordelijk dus bij mij kunnen ze alles kwijt, maar van mijn mensen moeten ze afblijven. De medewerkers werken zich een slag in de rondte. Ik wil niet dat ze kritiek over zich heen krijgen en ook nog doodmoe naar huis gaan."

FATSOEN Zelf krijgt hij naar eigen zeggen dagelijks zo'n 500 vervelende opmerkingen tot scheldpartijen over zich heen. ,,Tegen een handvol waarderende. Dus die balans is echt zoek. Ik begrijp best dat sommige mensen bang zijn voor Italiaanse of Spaanse toestanden, maar gedraag je in de winkel alsjeblieft normaal. Doe vriendelijk tegen elkaar, en tegen ons, en houd je aan de regels van het RIVM. Ik doe echt een beroep op het fatsoen van de mensen: neem één zak aardappels en laat de rest liggen voor een ander. Heb er vertrouwen in dat er voldoende voorradig is in de distributiecentra en dat alles regelmatig aangevuld wordt. Maar stop met het leegtrekken van de schappen. Houd rekening met elkaar."

LOFZANG Tegenover de ervaringen van de crisis(supermarkt)manager staan gelukkig ook nog positieve belevenissen van klanten, die medewerkers van de Leersumse AH een hart onder de riem en complimenteren met hun inzet. Op de Facebookpagina van AH Leersum ontlokte een bericht over de actuele gedragsregels in de winkel, een spontane lofzang op de lokale supermarktmedewerkers: ,,Respect, voor jullie allemaal. Petje af. Jullie zijn toppertjes!" Complimenten voor het harde werken en de kalmte en vriendelijkheid waarmee klanten nog steeds geholpen worden, worden afgewisseld met uitingen van bezorgdheid over de gezondheid van de medewerkers. Men hoopt vooral dat de regels het koopgedrag weer in goede banen zal leiden.

EXTRA LANG OPEN Vanaf maandag 23 maart is Albert Heijn Leersum tijdelijk open van 7:00 tot 22:00 uur, zodat de druk gespreid wordt en klanten langer in de gelegenheid zijn boodschappen te doen.

Label:

Coronavirus