• Zo gaat het er allemaal uitzien bij station Driebergen-Zeist.

    Archief BDUmedia

Timelapse plaatsen spoordek station Driebergen-Zeist

DRIEBERGEN BAM en ProRail hebben in de nacht van zondag op maandag een nieuw spoordek op zijn plaats geschoven bij station Driebergen-Zeist. Het spoordek weegt 3300 ton, is 140 meter lang en werd over een afstand van 170 meter langzaam richting station geschoven. Maandagochtend lag het gevaarte op zijn plek. Daarmee is de overweg van de Hoofdstraat definitief verleden tijd.

Driebergen-Zeist krijgt een nieuw station. In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door. Ook aan de fietsers wordt gedacht. Onder het station komt een fietsenstalling waar fietsers droog en veilig hun fiets kunnen parkeren. Bovendien krijgen de fietsers hun eigen fietsroute waardoor ze veilig het stationsgebied kunnen doorkruisen.

EXTRA SPOOR Het aantal sporen wordt uitgebreid van drie naar vier. Bovendien gebruiken langsrijdende intercity's straks zoveel mogelijk de buitenste sporen. Zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. In het midden komt één breed perron waar alleen de sprinters stoppen. En intercity's halen de stoptreinen gewoon in dankzij een nieuw keerspoor.

ProRail werkt aan station Driebergen-Zeist in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Utrecht, de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist. In 2017 is bouw begonnen, en in 2021 is het station helemaal vernieuwd. BAM bouwt het stationsgebied in opdracht van ProRail. Op de projectwebsite www.stationdriebergenzeist.nl is meer te lezen over de actuele werkzaamheden en de planning.

Vanaf maandag 27 augustus rijden er treinen over het vernieuwde spoor en vanaf woensdag 29 augustus kunnen auto's er onderdoor.

Bron video: ProRail