• NMM, Jeroen Jazet

'Toerisme blijft groeien op de Heuvelrug'

HEUVELRUG Toerisme en recreatie blijven groeien, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS): in 2018 gaven toeristen in Nederland bijna 90 miljard euro uit. Een inventarisatie van het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug en Vallei onder vakantieparken en attracties bevestigt dit beeld: ook in de regio Utrecht is toerisme economisch belangrijk, en draagt steeds meer bij aan werkgelegenheid, voorzieningen en leefbaarheid.

Uit gisteren gepubliceerde CBS-cijfers in opdracht van het ministerie van Economische Zaken blijkt dat toerisme blijft groeien, in 2018 met 6,4 procent. De werkgelegenheid in de toeristische sector nam toe met 3,6 procent. De draagkracht voor lokale voorzieningen zoals winkels, horeca en de agrarische sector groeit ook mee met het toerisme. ,,Ook op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei is aanhoudende groei zichtbaar", zegt RBT-directeur Michiel van der Schaaf. ,,De sector wordt bovendien steeds belangrijker om voorzieningen in stand te houden. Ook bewoners, bedrijven en overheden hebben daar veel baat bij. Omdat de Heuvelrug niet geschikt is voor massatoerisme is het cruciaal om ons komende jaren te richten op bezoekers die passen bij het karakter van onze regio."

Ook de afgelopen zomer was goed voor de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei, dat met 2 miljoen overnachtingen goed is voor zo'n 60 procent van het totale verblijfstoerisme in de provincie Utrecht. Volgens eigenaar Jurjen van Dijk van Vakantiepark De Thijmse Berg in Rhenen (samen met Landal Amerongse Berg één van de twee top-10 vakantieparken in ons land) was de bezettingsgraad hoog en neemt de populariteit van een weekendje weg of een vakantie op de Heuvelrug merkbaar toe onder stedelingen en buitenlandse bezoekers.

Dagattracties en musea zoals Kasteel Groeneveld (Baarn) en het Nationaal Militair Museum (Soest) konden rekenen op veel publiek, onder meer door de bijzondere activiteiten en tentoonstellingen die daar werden georganiseerd. Door het Gilbertjaar en Zomer in Veenendaal was ook het centrum van Veenendaal drukbezocht. Annelies van Rooijen (Winkelstad Veenendaal): ,,Met een record aantal bezoekers op onze website goed bezochte activiteiten blijken de zomermaanden bij uitstek het moment waarop toeristen en dagjesmensen op zoek zijn naar vertier in de regio."