• Illustrator Philip Hofman tekende razendsnel personages uit zijn bekende boeken, zoals hier Boer Boris.

    Edith Hazelzet

'Voorlezen wordt steeds belangrijker'

LEERSUM In het kader van de Nationale Voorleesdagen kwam Philip Hopman naar de Leersumse bibliotheek om te vertellen over zijn werk als illustrator van onder andere prentenboeken. Enthousiast pratend en ondertussen tekenend nam hij de bezoekers mee in een wereld van prachtige beelden in samenspel met taal.

Edith Hazelzet

Nu de ontlezing met name onder jongeren toeneemt, wordt voorlezen misschien nog wel belangrijker dan het al was. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer kinderen elke dag een kwartier worden voorgelezen, hun woordenschat groeit met duizend woorden extra per jaar. Door voorlezen maken kinderen bovendien kennis met de gevoelens, gedachten en ervaringen van anderen, waardoor zij leren zich te verplaatsen in die ander. De bibliotheek in Leersum doet elk jaar mee aan de Nationale Voorleesdagen met allerlei activiteiten om het voorlezen te stimuleren. De lezing van Philip Hopman donderdagavond vormde de aftrap.

PRENTENBOEKEN Het publiek van 55 personen bestond voornamelijk uit professionals werkzaam in de kinderopvang en het basisonderwijs. Philip Hopman timmert de laatste jaren vooral aan de weg met de prentenboeken over Boer Boris. Vrijwel alle kleine kinderen zijn bekend met zijn avonturen. Zonder ouders runt het blakende jongetje Boris in zijn blauwe overalletje en rode laarsjes zijn eigen boerderij met vele dieren. Zijn broertje Berend en zusje Sam zijn soms ook van de partij. Het drietal bleek gebaseerd te zijn op Hopmans eigen kinderen.

RIJM EN HERHALING Tijdens het voorlezen tekende hij razendsnel scenes die in het verhaal voorbijkwamen. Hopman onderstreepte het belang van rijm en herhaling in de tekst waardoor kinderen worden uitgedaagd mee te doen - net zoals het enthousiaste volwassen publiek dat deed tijdens de avond. De toegevoegde waarde van illustraties is volgens Hopman zeker bij kinderen evident. ,,Ze genieten van de beelden, willen ook zo'n kind zijn. Hoe meer plaatjes van stoere machines, hoe beter wat hen betreft."

Ook het maken van een simpel tekeningetje tijdens het voorlezen kan uitnodigen tot interactie, liet hij zien. Drie keer liet hij iemand uit het publiek op een andere getekende bel drukken, met telkens een nieuw effect. ,,Dat maakt het levendig en leuk."

CRUCIAAL Hopman deed de Rietveldacademie en illustreerde zo'n 250 kinderboeken. Toch gaat dit zeker niet op de automatische piloot. ,,Als ik aan een nieuw boek begin, vind ik die lege witte vellen doodeng." Een goede samenwerking met de schrijver is voor hem dan ook cruciaal. ,,Met Hans Hagen maakte ik 25 jaar de Jubelientje-serie. Dan kun je lezen en schrijven met elkaar. Ted van Lieshout en ik plagen elkaar wel eens een beetje. Hij bedacht voor 'Boer Boris in de sneeuw' expres een scène waarin echt alles wit was. Met de toevoeging van wat grijs- en blauwtinten ben ik er toch uit gekomen."

MOOIE MOMENTEN Van 'De boom met het oor' van Annet Schaap liet hij de hele ontstaansgeschiedenis zien, van schetsen tot eindproduct. Zijn gedetailleerde, verhalende illustraties vol beweging gingen zo nog meer leven. Gevraagd naar het doel van verhalen antwoordde Hopman: ,,Mooie momenten beleven met je kind, of met je klas. En soms thema's aandragen die je samen kunt bespreken."

'GA VOORLEZEN' Voor wie geen idee heeft welke boeken voor te lezen of hoe, zijn er legio tips te vinden op nationalevoorleesdagen.nl/voorleestips. ,,Met in elk dorp een bibliotheek is er eigenlijk geen excuus om het niet te doen," aldus de Leersumse bibliotheek. ,,Dus kinderen, ouders en opa's en oma's - gooi die schermpjes even aan de kant en maak met elkaar tijd om voor te lezen. Dit staat garant voor gezelligheid en mooie herinneringen."