• Lianne van den Essenburg: „Leren en contact hebben met elkaar kan op meer manieren.”

    Hanny van Eerden

Leerkrachten basisschool digitaal steeds creatiever

MAARN De leerlingen van basisschool De Ladder in Maarn krijgen hun digitale instructielessen sinds afgelopen maandag met beeld en geluid. De eerst gehoorde ervaringen daarmee zijn positief, volgens Lianne van den Essenburg, directeur van De Ladder. „De maatregel om de scholen te sluiten, om zo de verspreiding van het coronavirus in te dammen, heeft wel een forse impact op alle betrokkenen. Toch merken we ook dat iedereen steeds creatiever wordt. Meer en meer leerlingen uit groep 7 en 8 chatten ook onderling via ons systeem. Binnenkort krijgen zij daar beeld en geluid bij en kan dit per groep tegelijk."

Hanny van Eerden

Het team van De Ladder besloot tijdens een tweedaagse opzet van een agenda, prioriteitenlijst en programmering al vanaf 18 maart geen herhalingslessen aan te bieden, maar meteen door te gaan met de lesstof. „Nu krijgen de leerlingen daar ook instructiefilmpjes bij, " zegt Van den Essenburg. „We richten ons vooral op de basisvakken, zoals lezen, rekenen en schrijven. Die kosten de scholieren één tot vier uur tijd. De één went sneller dan de ander. Wij vinden het vooral van belang dat iedere leerling deze nieuwe manier van leren eerst goed leert oppakken. Tegelijkertijd moeten kinderen en hun ouders de juiste balans vinden in de nieuwe thuissituatie. Voor wie het aankan, is er extra schoolwerk."

UITDAGING Afgelopen maandag vond de eerste teamvergadering plaats via Zoom. „Dat was leuk," zegt Van den Essenburg. „Het blijkt dat de leerkrachten het als een uitdaging zien om alle mogelijkheden te ontdekken voor digitale samenwerking en het maken van de dagelijkse instructiefilmpjes. Hun vaardigheden en creativiteit nemen snel toe. Vorige week werkte iedereen nog vanuit het schoolgebouw, maar nu kan veel vanuit huis."

OPVANG In samenwerking met pedagogisch medewerkers van de buitenschoolse opvang bieden twee leerkrachten opvang op school voor kinderen van ouders met een vitaal beroep. Van den Essenburg: „Zij komen alleen als het echt nodig is. Gemiddeld maakt een zestal leerlingen per dag hiervan gebruik. Bij meer dan vijf leerlingen is er spreiding over twee lokalen. Iedereen houdt zich daarbij aan de voorgeschreven onderlinge afstand van 1,5 meter."

FLEXIBILITEIT Simone Vonk, ouder van Max (10) in groep 7 en Jules (7) in groep 3 toont zich opgelucht en blij met de aanpak van De Ladder. Zij en haar partner hebben een onderneming in nascholing in de tandheelkunde. „De opleidingen liggen plat," zegt zij. „Maar we werken hard aan digitale seminars en andere oplossingen, en moeten aansturen. Onze kinderen zijn de hele dag thuis. Ik help hen met schoolwerk en waardeer enorm dat de leerkrachten zo snel schakelen, weekschema's bieden en ook telefonisch goed bereikbaar zijn. De onderlinge contacten met fotootjes heen en weer zijn vooral voor Jules erg leuk. Zijn juf is voor hem belangrijk. Max heeft veel online contact met klasgenoten. Beiden zijn gelukkig flexibel ingesteld en leren nu efficiënt vragen stellen. Zij hebben geen gym en kunnen niet meer naar het voetbalveld, maar trappen graag samen een balletje in de tuin."

EVALUATIE De leerlingen hebben qua lesuren nog geen volledige (thuis)schooldag. Van den Essenburg: „We willen eerst goed zicht hebben op de ervaringen van de leerlingen en hun ouders. Pas op basis van de eerste weekevaluatie gaan we kijken naar meer mogelijkheden en nieuwe lestaken opstellen. We zitten nog midden in de fase van pionieren."

Label:

Coronavirus