• Lucas de Graaf en Olivier Vreugdenhil van 'Makkelijk Verkocht'.

    Corina Blommendaal

'Mensen helpen bij verkoop van spullen'

DOORN Een fenomeen dat bij veel mensen voorkomt, is dat ze veel spullen in huis hebben die ze eigenlijk niet meer nodig hebben en willen verkopen. Maar daar niet de energie, tijd of inzichten in hebben om dit te doen. 'Makkelijk Verkocht' is vorig jaar opgestart door twee jonge ondernemers en werkt prima voor de bovengenoemde doelgroep.

Corina Blommendaal

Olivier Vreugdenhil (16) en Lucas de Graaf (17) dachten er al een tijdje over na om te gaan ondernemen. Na een ondernemerscursus in VWO 4 en de zomer die daarop volgde, ontstond een goed idee. ,,Eigenlijk bracht mijn oma me toen op het idee, omdat zij spullen had die ze kwijt wilde maar niet goed wist hoe ze dat zelf moest doen", vertelt Olivier Vreugdenhil. ,,Toen bedacht ik dat we hier iets mee zouden kunnen doen. Lucas vond het ook een goed idee en zo zijn we gestart."

ONTZORGEN Mensen die zelf hun spullen niet kunnen verkopen omdat ze niet weten hoe of er geen tijd voor hebben, worden door Vreugdenhil en De Graaf 'ontzorgd'. ,,In feite gaat het om alles wat mensen kwijt willen", vertelt De Graaf. ,,Van meubels tot stereo-installaties. Wel is het belangrijk dat het waarde heeft, anders levert het te weinig op. Want wij steken best veel tijd en energie in het verkoopproces en vragen daar ook provisie voor. Maar zodra mensen contact met ons zoeken, nemen wij het verkoopproces op ons zodat zij daar zelf niets in hoeven te doen. De meeste klanten zijn al blij dat wij dit voor ze oppakken en regelen."

De jonge ondernemers hebben gekozen voor een persoonlijke benadering. ,,Vaak gaat het om oudere mensen, die niet goed weten hoe Markplaats werkt en het ook niet fijn vinden als er vreemden aan de deur komen", zegt Vreugdenhil. ,,Als mensen contact zoeken met ons, gaan wij persoonlijk bij ze langs, maken we foto's van wat ze willen verkopen en nemen de kenmerken van de producten op. Daar maken we een aantrekkelijke tekst waarin we alle informatie verwerken en plaatsen dit op meestal op Marktplaats. We werken met meerdere platforms maar deze is toch het meest bekend. Wij kiezen er bewust voor te investeren in het persoonlijke contact, omdat je daarmee een vertrouwensband opbouwt en wij tevreden klanten willen."

Soms hebben ze ook te maken met producten waar ze een andere weg voor zoeken. ,,Laatst hadden we een piano. We zijn op zoek gegaan naar een specialist, zoals een muziekwinkel, om meer informatie te verzamelen over de waarde en of zij de piano bijvoorbeeld op willen kopen", vertelt De Graaf. ,,Zo verschilt het per product wat je plan van aanpak wordt. We overleggen met de klant voor welke prijs ze het product willen verkopen. Na het intakegesprek maken we een offerte met daarbij de provisie die we vragen en na het akkoord van de klant starten we het verkoopproces op."

TOEKOMSTPLANNEN Beide jongens zijn geïnspireerd door hun vaders, die beide succesvolle zelfstandig ondernemers zijn. ,,Het lijkt mij fijn om niet voor een baas te hoeven werken", zegt De Graaf. ,,Ik vind het best lastig als mensen mij vertellen wat ik moet doen terwijl ik zelf een betere oplossing zie. Dan volg ik liever mijn eigen plan." Beide jongens zitten nu in 5 VWO, maar de toekomstplannen liggen er al. ,,Ik wil graag Bedrijfskunde gaan studeren", vertelt Vreugdenhil. ,,En ik wil graag Technische Bedrijfskunde gaan doen, omdat ik nu vakkenpakket heb met veel exacte vakken en dit wil combineren met Bedrijfskunde, dus dan kom je uit op Technische Bedrijfskunde." Hun onderneming Makkelijk Verkocht is een mooie eerste stap richting de toekomst.

www.makkelijkverkocht.nl