• Marc Satijn

Geen elektrische belbussen

HEUVELRUG Welzijnsorganisatie Meander Omnium gaat haar belbussen niet vervangen door elektrische voertuigen. Volgens wethouder Hans Waaldijk (Open) zou zo'n overstap niet efficiënt zijn. Hij zegt dat na een gesprek met het management van Meander Omnium. Er zijn nog maar weinig elektrische personenbussen op de markt, aldus Waaldijk, en die zijn bovendien veel duurder. 

Michiel Schaaij

BLAUWE DIESEL Ook de geringe reikwijdte maakt het elektrische personenvervoer economisch onaantrekkelijk. Eén van de drie Heuvelrugse belbussen van Meander Omnium is aan vervanging toe. Na het overleg met de Zeister welzijnsorganisatie ziet Waaldijk meer mogelijkheden in een overstap naar de zogenaamde blauwe diesel. Die duurzame brandstof is echter nog niet beschikbaar in Utrechtse Heuvelrug. 

BRANDWEER De nieuwe belbus die Meander Omnium wil aanschaffen is, net zoals andere dieselvoertuigen, geschikt voor E50. Wethouder Waaldijk wil nu gaan uitzoeken of de gemeente ook voor een deel van het eigen wagenpark kan overstappen op de nieuwe brandstof. Van een eventuele blauwe dieselpomp op gemeentegrond zouden ook brandweerauto's en de belbussen van Meander Omnium gebruik kunnen maken.

INVESTERING Wethouder Gerrit Boonzaaijer (SGP) ziet de financiële bui echter al hangen. In plaats van een investering vanuit de gemeentekas geeft hij de voorkeur aan samenwerking met een commerciële partij, die wellicht een E50-pompstation in Utrechtse Heuvelrug wil aanleggen. Het college moet daarover nog wikken en wegen, maar Waaldijk wil nog dit jaar een besluit nemen.

PLANTAARDIG Voor de productie van blauwe diesel wordt olie van plantaardig afval gebruikt. Die hernieuwbare grondstof zorgt ook voor een aanmerkelijk lagere CO2-uitstoot. De puurste variant zou zelfs een reductie van de CO2-emissie met 90 procent kunnen opleveren. Waaldijk is benieuwd in hoeverre blauwe diesel een bijdrage kan leveren aan de duurzame doelstellingen van de Utrechtse Heuvelrug.