• Gizella Komondy

Ludieke stakingsactie in Doorn

DOORN Het team van Daltonschool Nicolaas in Doorn ging dinsdag 12 december op zoek naar een nieuwe, uitdagende baan zonder te veel werkdruk. Die baan hebben ze gevonden: de bowlingbaan. Met de ludieke actie op Bowlingcentre Steinheim vragen de leerkrachten aandacht voor de staking in het onderwijs voor betere salarissen en minder werkdruk op de basisschool.

Gizella Komondy

Nicole Massier, bedenker van de actie: ,,Wij willen als team benadrukken dat wij het allemaal ontzettend leuk vinden om leerkracht te zijn. Toch willen we met deze tweede staking onze actiepunten nog een keer onder de aandacht brengen. Alle prognoses wijzen op enorme tekorten aan leraren in het onderwijs in de komende jaren. Misschien wel het beste bewijs dat jonge mensen het onderwijs geen aantrekkelijk vak vinden. Wij ervaren op dit moment al veel werkdruk in verhouding tot het salaris. De werkdruk zal in de toekomst alleen nog maar toenemen door het lerarentekort. Het lijkt me geen aantrekkelijk perspectief voor mensen om in het onderwijs te stappen als er niets verandert."

ON STRIKE De fleurig gekleurde pamfletten met slogans die op de bowlingbaan hangen, zeggen genoeg. 'Zonder werkdruk, een uitdagende baan', 'Wij zijn on strike' en 'Geen regels maar pegels!'

PAKKENDE TEKSTEN Massier: ,,De pakkende teksten zijn bedacht door mijn collega's. We hebben een heel gedreven team op onze school dat altijd bereid is de schouders eronder te zetten en dingen op te lossen. Op dit moment zijn de klassen vrij groot, heeft iedere leerling recht op passend onderwijs en denken we steeds na over vernieuwing. Daarnaast houden wij ons ook bezig alle extra activiteiten als Sinterklaas, Kerst, de kinderboekenweek, carnaval, nieuwe lesmethodes uitzoeken en uitproberen, nieuwe inrichting van de speelzaal en het schoolplein en meer. Daarom deze actie, lesgeven is een serieus beroep, wij willen graag goed onderwijs blijven geven en dat kan ook, maar er moet wel wat gebeuren."

Alle collega's van Daltonschool Nicolaas steunen de actie dan ook van harte. Massier wijst, onder andere, op de ongelijkheid in salaris tussen leerkrachten van het basis- en voortgezet onderwijs. De opleidingseisen en het werk- en denkniveau zijn hetzelfde, maar het salaris van leraren op de basisschool ligt ruim onder dat van leraren in het voortgezet onderwijs.

Het team van de Daltonschool werd gastvrij ontvangen door Bowlingcentre Steinheim die de leerkrachten een uur gratis bowlen, koffie en taart aanbood en daarmee de actie steunde.

Lucien van Veen: ,,Dit vond ik zo'n leuke actie dat ik me geen moment bedacht." De bowlingochtend is goed verlopen. De leerkrachten scoorden opvallend veel strike(s).