• Marc Satijn

'Ik word altijd emotioneel, ieder jaar weer'

LEERSUM Vorig jaar behaalden ze nog een eerste prijs met de Transformer en dit jaar zullen ze pronken met een fonkelnieuwe, zelfgebouwde wagen: The Sky Is The Limit. Bouwgroep de Heuvelrug is al sinds februari bezig met de bouw van de nieuwe corsowagen en hebben dan ook hoge verwachtingen van het eindresultaat. ,,Het is nog een flinke uitdaging", vertelt bouwer Edwin van den Sigtenhorst.

Marc Satijn

,,We zijn van de banden af aan bezig met een zelfbouwwagen", vertelt Van den Sigtenhorst trots. De bouwgroep heeft het idee van een ontwerper overgenomen die het volgens de bouwer 'niet dorste te bouwen'. ,,Qua grootte niet en qua tijd niet... wij hebben geen idee waarom hij het niet wilde, maar wij zijn het in ieder geval gaan proberen!"

Het ontwerp wordt een uitdaging. ,,We hebben dit jaar weliswaar een stuk minder techniek er in zitten ten opzichte van vorig jaar, maar wel veel rook en licht. Dat brengt het ontwerp nou eenmaal zo met zich mee.", aldus de bouwer. De uitdaging zit dan ook in de manier van bouwen. ,,We hebben een vrij hangend deel op de wagen, die we nog maar goed moeten zien te plaatsen."

STAAL Met The Sky is the Limit wordt een vliegtuig nagebootst die een looping maakt. ,,Door middel van elf tot dertien vliegtuigjes mét lichtjes zal het traject van de looping worden weergegeven." Maar hoe mooi het plan ook klinkt, voorlopig wordt er nog volop gelast en gebouwd. ,,We hebben er nu al voor 1.500 euro aan staal in zitten!"

EMOTIE Gelukkig bestaat de bouwgroep uit een groot aantal vrijwilligers die al veel avonden werk in de wagen hebben zitten. ,,Gelukkig hebben we een hechte vriendengroep die al vijf jaar bij ons meebouwt, die alleen hun eigen mensen meebrengen. Daarom krijgen we ook veel jonge aanwas: mannetjes van tussen de 12 en 15 jaar", aldus Van den Sigtenhorst, die zelf ook op zijn veertiende al begon met de deelname aan het corso. ,,Het was geweldig, die 'koorts'... het hechte, het gezellige. Maar ook de ontlading, of je nou eerste of zesde bent geworden. Ik word altijd emotioneel, ieder jaar, het maakt niet uit wat of waar. Het zit er in, al dertig jaar, en het gaat nooit meer over!"

MANNENWERELD Ook de 24-jarige Sven Roodenburg bouwt al sinds zijn vijftiende mee. ,,Je komt in een totaal andere wereld; een mannenwereld. Dat klinkt stom, maar het is wel zo; in ieder geval tot aan het papier maché. We zijn continu met staal bezig, iets wat de oudere garde ons heeft geleerd. Als je dat leuk en interessant vindt, is het een uitdaging. Maar de jeugd van tegenwoordig zit momenteel vaker achter een beeldscherm", zegt hij enigszins gefrustreerd.

SPONSORS Beiden benadrukken dat het corso niet alleen het bouwen van de vijftien tot achttien meter lange wagen is. ,,Ook de sponsoring en de gehele organisatie. Wij hebben  op de donderdag en vrijdag voorafgaand 150 man die mee eten. En dat kost niets! Er komt zelfs een complete bar... gesponsord en wel. En we mogen al voor het achtste jaar bij Van de Geer bouwen, samen met de Poentjes. Daar zijn we al helemaal blij mee", vertelt Van den Sigtenhorst trots.

TROTS Door alle sponsors kan de bouwgroep dan ook ieder jaar weer zelf een wagen bouwen. ,,Het is nu ons twintigste jaar, en we hebben er maar twee ooit moeten kopen. Dat is onze trots: van nul af aan iets op de weg zetten. Dat is vaak ook ons eerste moment dat we er echt naar kunnen kijken... pas dan neem je er de tijd voor en krijg je kippenvel: de trots en blijdschap dat het weer gelukt is."