• Albert Heijn Leersum bereidt de winkel voor op het Bloemencorso

    Marc Satijn

'Ik ga voor het eerst écht meedoen'

LEERSUM Wie voorafgaand aan het Bloemencorso nog op de foto wil met de Bloemenkoningin kan aanstaande vrijdag rond half 12 terecht bij de Albert Heijn in Leersum. Dan zal Koningin Jeannine van de Waerdt een bezoek brengen aan de hoofdsponsor, die al vele jaren met trots verbonden is aan het Leersumse evenement.

Marc Satijn

De eigenaar van de Leersumse supermarkt, Klaas-Jan Koelewijn, had eigenlijk niets met het corso. ,,Nu vind ik het fantastisch mooi", aldus Koelewijn, die zelf afkomstig is uit Hoogland. ,,Daar is vooral het Carnaval heel groots. Toen ik hier ooit begon werken in september heerste er nog naweeën van het Corso. Een jaar later maakte ik het pas voor het eerst mee en zag wat voor een impact dat had op Leersum".

SPONSORING Ondanks dat de voorgangers van Koelewijn reeds het corso sponsorde, heeft ook hij altijd de samenwerking met veel plezier voortgezet. ,,Als Albert Heijn willen wij graag iets terug doen voor onze klanten en daarom sponsoren wij vooral projecten die de cohesie van Leersum vergroten. Dan heb binnen Leersum de keuze uit enkele activiteiten, waarvan het corso er één is", aldus Koelewijn.

CORSOKOORTS Sinds enkele jaren is de supermarkt zelfs uitgegroeid tot hoofdsponsor van het Corso en ondersteunt Koelewijn ook het radioprogramma 'Corsokoorts' op Radio 90FM. ,,Tijdens corsonacht kunnen mensen dan - door middel van opdrachten en vragen - zes keer een boodschappenbon winnen ter waarde van vijftig euro. Dat is extra leuk om te kunnen sponsoren, want dat is direct voor de bouwgroepen."

KONTEN Toch is de eigenaar nooit echt betrokken geweest bij het Corso, behalve in de zin van sponsor. ,,Ik ga altijd wel een aantal bouwgroepen af de vrijdag voorafgaand om de betrokkenheid te tonen en om te kijken hoe het er voor staat met alle wagens", aldus Koelewijn, die zichzelf toch dit jaar in het diepe gaat gooien. ,,We hebben leuk contact met Ginkelduin - waar wij ook een winkel hebben - en die beginnen ook weer met een wagen. Ik ga dus voor het eerst in mijn leven écht meedoen en daar helpen met konten en plakken... alleen heb ik geen idee hoe dat moet", vertelt hij toch enigszins trots.

WINKEL Niet alleen Ginkelduin zal de betrokkenheid van de Albert Heijn direct gaan merken, ook de klanten in de winkel zullen de komende dagen nog worden besmet met het corsovirus. ,,Op dit moment zijn wij bezig om weer posters op te hangen door de gehele winkel met foto's van het Bloemencorso. Daarnaast zal vrijdagochtend rond half 12 Bloemenkoningin Jennnine van de Waerdt langskomen om mensen warm te krijgen voor het evenement en voor evenuele fotomomentjes."

TOEKOMST Voor de toekomst als sponsor ziet Koelwijn voorlopig geen veranderingen plaatsvinden. ,,De relatie is goed en wat mij betreft blijft dat onveranderd. Zolang mensen boodschappen blijven doen bij de Albert Heijn kunnen wij blijven sponsoren", aldus Koelewijn, die onlangs ook een Etos heeft geopend in het centrum van Leersum. Helaas voor het corso betekent dit geen 'dubbele' sponsoring. ,,Maar... wellicht dat wij volgend jaar als Etos ook wel wat gaan doen, bijvoorbeeld voor de Ladies Night of voor de Koningin en het promoteam."

Benieuwd naar alle foto's en posters van het Bloemencorso of wilt u op de foto met de Bloemenkoningin? Kom dan vrijdag rond 11.30 uur langs in de winkel aan de Honingraat 57 in Leersum.