• Dorpsjournalist.nl

Gemeentehuis ter discussie

HEUVELRUG Nu onder inwoners de kritiek op de nieuwe bezuinigingen aanzwelt, rijst ook de vraag of de huisvesting van de gemeentelijke organisatie niet wat goedkoper kan. Ten tijde van de bouw was het complex, omgerekend per werkplek, de duurste ambtenarenhuisvesting van Nederland. Bijna zes jaar na de ingebruikname zijn de twijfels over het kostbare gebouw nog allerminst verdwenen.

Michiel Schaaij

Wethouder Gerrit Boonzaaijer (SGP) zegt dat hij daarom afgelopen week overleg met externe partijen heeft gevoerd over alternatieve vormen van financiering en eigendom. Ook heeft hij onlangs gesproken met een investeerder in vastgoed. Daarbij kwam behalve de verkoop van het gemeentekantoor ook de verkoop van andere gemeentelijke gebouwen en scholen ter sprake.

SCHERPE RENTE Om te bezuinigen zou de gemeente het gemeentekantoor in de verkoop kunnen doen, om het vervolgens weer terug te huren. Dat is natuurlijk alleen interessant, als de huur lager is dan de huidige kosten van aflossing en exploitatie. Volgens wethouder Boonzaaijer is dat niet eenvoudig, omdat de banklening van de BNG tegen een heel scherpe rente is afgesloten.

AFSTOTEN Of het gaat lukken om de eigen huisvestingskosten van de gemeente via een huurconstructie omlaag te brengen, is dus maar zeer de vraag. ,,Het is geen gemakkelijke zoektocht", verzucht Boonzaaijer. ,,De markt wil er ook op verdienen, maar we zijn er serieus mee bezig." Een andere manier om te besparen op de ambtenarenhuisvesting, is door één van de drie gebouwen helemaal af te stoten.

VERLIES Boonzaaijer denkt dat hij kantoorruimte kan vrijmaken, door een lege zolderverdieping in gebruik te nemen en door een aantal ambtenaren in het cultuurhuis te huisvesten. Overigens wordt één van de paviljoens nu al verhuurd aan de Regionale ICT Dienst (RID). Daarop wordt jaarlijks een slordige 4,5 ton verlies geleden. Dat is ruim vier keer zoveel als de gemeente nu wil bezuinigen door de bibliotheken in Amerongen en Maarn te sluiten.

MARKTWAARDE De huurovereenkomst met de RID loopt echter pas over vier jaar af. Een complicerende factor is verder, dat de marktwaarde van geen van de drie kantoorgebouwen de kostprijs dekt.  Is de veel bekritiseerde bouw van het Doornse gemeentekantoor daarom een slechte investering geweest? Boonzaaijer aarzelt een moment, maar geeft dan toe: ,,als je kijkt naar wat we per vierkante meter kantoor moeten betalen, was het inderdaad een dure investering."

VERANTWOORDELIJK Aan de andere kant is het ook een mooi gebouw, vindt Boonzaaijer. ,,En we voelen ons verantwoordelijk voor een goede huisvesting van de ambtelijke organisatie." Collega-wethouder Hans Waaldijk, die verantwoordelijk is voor het personeelsbeleid van de gemeente, bevestigt dat de ambtenaren er veel beter kunnen werken, dan in de verspreide oude gemeentehuizen.