• Vanaf 29 augustus kunnen automobilisten door de 'westelijke' tunnelbak.

    John de Vries
  • John de Vries
  • John de Vries

Fileleed bij station Driebergen-Zeist bijna voorbij

DRIEBERGEN Automobilisten richting Zeist en omgekeerd richting de A12 staan vanaf 29 augustus nooit meer voor gesloten spoorbomen bij station Driebergen-Zeist. Vanaf die datum kunnen ze via een door Prorail aangelegde 'westelijke' tunnelbak onder het spoor door. Eindelijk komt er een einde aan de jarenlange file-ergernis. Maar voordat het zover is, moet er nog wel het een en ander gebeuren.

John de Vries

De oude stationstunnel moet worden gesloopt, de overweg op de Hoofdstraat opgeheven, de overweg richting Odijkerweg aangepast en de monumentale perronkap van het station weggetild. Verder wordt er een 130 meter lang spoordek over de Hoofdstraat ingeschoven. Daarop komen het aangepaste spoor en het perron. Ook de huidige hulpbrug wordt verwijderd. De onderdoorgang wordt geasfalteerd, 3,8 kilometer spoor vernieuwd en 50 kilometer kabel getrokken. Daarnaast vindt afgraven van ballast, het lassen van spoorstaven en aan- en afvoer van materialen per trein en vrachtwagen plaats.

OVERLAST Dat dit tijd en ruimte kost, is niet verbazingwekkend. BAM die het gigantische stationsproject in opdracht van ProRail uitvoert, heeft die werkzaamheden logistiek voorbereid. Dat levert treinreizigers en verkeersdeelnemers van en naar Zeist en de A12 nog even flink wat overlast op.

TREINVERKEER STILGELEGD Het treinverkeer tussen Utrecht en Ede-Wageningen wordt van 11 tot 27 augustus stilgelegd. De NS zet in de tussentijd op het treintraject bussen in. Vanaf 27 augustus rijdt de trein weer. Het overige verkeer wordt in de periode van 11 tot 29 augustus omgeleid. Natuurlijk moet er ook daarna nog stevig worden doorgewerkt.

BOUW VAN STATION Weliswaar is het fileprobleem opgelost, is er een schitterende parkeergarage, alsmede een uitstekende fietsenstalling gerealiseerd en een busstation, maar het treinstation zelf moet nog gebouwd worden. Daarmee beginnen de bouwers eind augustus. ,,Het grootste deel van het werk daaraan volgt volgend jaar", zegt BAM-woordvoerder Guido Nijenhuis. Het wordt een wondertje van duurzaamheid: ,,Energieneutraal, mede door de zonnepanelen die op de perronkappen worden aangebracht."

VIER SPOREN Ook de uitbreiding naar vier sporen is een beste klus. Die moet het mogelijk maken, dat doorgaande intercity's in de toekomst op een veilige manier op volle snelheid het station kunnen passeren. Guido Nijenhuis: ,,Dat wordt pas in de eindfase van het project gerealiseerd."

Verder moet de oostelijke onderdoorgang nog worden gebouwd. Het verkeer kan in de komende tijd tweebaans door de 29 augustus gereed zijnde westelijke tunnelbak. ,,Als de oostelijke onderdoorgang klaar is, is er plaats voor vier rijstroken en een busbaan", zegt Nijenhuis. De spoorwegovergang aan de Odijkerweg blijft voorlopig open voor het verkeer: ,,In de definitieve situatie wordt die echter opgeheven.

Meer informatie over het project is te vinden op de projectwebsite: stationdriebergenzeist.nl.