• Robin Utrecht

'Een trein per tien minuten' op losse schroeven

DRIEBERGEN Het plan om binnen enkele jaren iedere tien minuten een trein te laten vertrekken vanaf station Driebergen-Zeist staat op losse schroeven. De NS wil niet dat er de hele dag zes treinen per uur gaan rijden en laat het afhangen van financiële bijdragen uit de regio. In 2014 werd definitief bekend dat het station rond 2025 zijn intercity-status zal verliezen en dat er een zogenaamde sprinter-variant voor in de plaats komt, een besluit dat op veel weerstand stuitte.

Marc Satijn

,,Er komt een variant met zes keer per uur een intercity tussen Utrecht en Arnhem zónder stop op de stations Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp. Daarnaast komen er zes sprinters per uur die wel in Driebergen-Zeist stoppen, waarvan er vanuit Utrecht drie Sprinters naar Ede-Wageningen gaan en drie richting Rhenen", aldus NS-woordvoerster Carola Belderbos. De grote verbouwing van het stationsgebied zal er ook zorg voor dragen dat er een extra spoor komt te liggen waardoor de niet-stoppende intercity's de sprinters makkelijk kunnen passeren.

SPITS Toch wil de NS het tien minuten-plan alleen maar doorvoeren tijdens de spitsuren en ziet zij geen voordelen om de gehele dag met deze hoeveelheid treinstellen te rijden. ,,De NS heeft altijd aangegeven dat gezien de reizigersprognoses het niet in de lijn der verwachting ligt dat er markt is in 2020 om buiten de spits met meer dan twee treinen per uur per richting te rijden", aldus Belderbos, die aangeeft dat - indien andere partijen dit wel willen - er een exploitatiebijdrage van de regio nodig is. ,,NS is momenteel bezig met het berekenen van de hoogte van die bijdrage en gaat daar dan met de regio over in overleg."

BENIEUWD Wethouder Veldhuizen zegt niet op de hoogte te zijn van de stellingname van de vervoersmaatschappij en zegt nog steeds van het oude plan uit te gaan: om de tien minuten een trein. Of de gemeente Utrechtse Heuvelrug behoort tot de door de NS aangegeven regio en of het plan extra kosten mee zal brengen voor de gemeente, daar wil de wethouder geen reactie op geven. ,,Ik ga deze casus voorleggen aan NS en Prorail en ben benieuwd naar hun antwoord."