• De Bloemenkoningin en het Promotieteam zijn klaar voor het corso

    Marc Satijn

Bloemenkoningin: 'Het is echt een superervaring'

LEERSUM Met nog ruim twee weken te gaan voor de start van het Leersumse Bloemencorso is de promotie voor het evenement in volle gang. Niet alleen Bloemenkoningin Jeannine van de Waerdt draagt zorg voor de nodige reclame, maar een heus promoteam - bestaande uit zes personen - moet ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen weten van het evenement. 

Marc Satijn

 

Sinds dat in maart bekend werd gemaakt van Jeannine de nieuwe Bloemenkoningin is haar agenda alleen maar voller geworden. ,,We hebben al vele evenementen bezocht", vertelt Jeannine, die onder andere samen met promotieteamleden Darielle van Bemmel, Femke Neelen en Michelle Meerbeek de Spakenburgse Dagen, de Woudenbergse Haantjesdag, het Kersenfestival in Cothen en de Langbroekse Schapenmarkt heeft aangedaan. 

 

EERSTE KEER In tegenstelling tot Darielle en Femke - die al meerdere jaren actief zijn als promotiedames - is het voor de 18-jarige Michelle de eerste keer dat ze meedoet aan het corso als onderdeel van het promotieteam. ,,Ik zat altijd bij bouwgroep De Poentjes, maar werd gevraagd of ik mee wilde gaan voor de promotie. Iets wat mij ontzettend leuk leek om te doen."  

 

GEZELLIG En dat het deelnemen aan een organisatie als die van het Corso leuk is blijkt. ,Het is echt een superervaring", stellen de dames.

Volgens Jeannine is het vooral gezellig. ,,Ik kende al een deel van de groep en we zijn altijd aan het kletsen. Daarnaast kom je op veel verschillende nieuwe plekken... ik was zelfs nog nooit op het kersenfestival geweest", aldus de Bloemenkoningin. 

 

Toch kijken ze allemaal het meeste uit naar de grote dag zelf: het corso. ,,Het corso belooft nog groter te worden dan het ooit was. Het bereidt zichzelf steeds meer uit", vertelt Darielle, die zelf het corso eerder al meemaakte als Bloemenkoningin. ,,Zeker met de komst van de foodtrucks en de uitbereiding van de markten ziet het er naar uit dat het een geweldig evenement gaat worden", stellen de promotiedames, die aangeven dat ook de wagens steeds grotere proporties aannemen. 

VEEL WERK Jeannine heeft nog geen seconde spijt gehad van het feit dat ze de rol van Bloemenkoningin vervult. ,,Het neemt best veel tijd in beslag, maar daar wen je vanzelf aan. Het is vooral leuk om de organisatie van een andere kant te zien. Normaal maak je het mee vanuit een bouwgroep, maar je hoort nu veel meer: hoe het loopt, wat er nog gedaan moet worden... Er zit echt heel veel werk achter", aldus Jeannine. Of Femke en Michielle zich ooit zullen opgeven als Bloemenkoningin weten ze nog niet, ondanks dat het ze erg leuk lijkt. Voorlopig houden de twee het bij het promoten van het corso.

 

PROMOTIE De komende periode zal de groep nog veel aan het werk zijn om het Bloemencorso te promoten bij het grote publiek. ,,Zolang je zelf maar enthousiast bent worden de mensen dat ook", stelt Darielle, die vooral doorkrijgt dat ze heel veel 'goedemorgen' zegt op een gemiddelde promotiedag. Toch is het volgens het team lastig om de sfeer van het corso in woorden uit te drukken. ,,Je moet het gewoon meemaken, dan raak je vanzelf besmet met het corsovirus", aldus Michelle.

Terwijl de bouwgroepen de komende periode hard aan de slag moeten om de wagens af te krijgen, zijn de Bloemenkoningin en de promotiedames nog wel even in de weer om het corso aan de man te krijgen. Ze zien iedereen dan ook graag 20 en 21 augustus bij het Bloemencorso.