Zondagsrijders

Deelname aan het verkeer kent ergernissen in verschillende vormen. Of je nu als voetganger van je sokken gereden wordt door fietsers die denken onschendbaar te zijn of je als automobilist 'vastzit' achter mensen die hun gaspedaal niet verder durven in te trappen.

Doorn kent zelf ook pareltjes van wegen die het geduld van menig verkeersdeelnemer op de proef stelt. Zo is het kruispunt bij de Langbroekerweg en Dorpsstraat er eentje om door een ringetje te halen. Fietsers die over de stoep fietsen en daarbij het 'verboden voor fietsers' bord negeren, of aan de andere kant van de weg eens gaan spookfietsen. Ook leuk, automobilisten die voorgesorteerd staan om rechtdoor te gaan (richting Huis Doorn), maar op het laatste moment besluiten dat ze toch liever naar Leersum gaan. Het wordt soms helemaal spannend als men de bocht vanaf de Dorpsstraat richting Maarn verkeerd inschat – dan staat er toch ineens een wachtende auto op je weghelft (iets met insturen).

Wat me in al die tijd nog het meest opvalt, is het rijgedrag van mensen op de N225, of dat nu richting Driebergen of Leersum is. Lieve mensen, als je er 80 mag, rij dat dan ook. Nee, ik ben absoluut geen snelheidsduivel, maar doorrijden is wel iets wat ik graag doe. Het is dan ook best vervelend om achter een automobilist te zitten die 50 rijdt op een weg waar je 80 mag én een inhaalverbod van kracht is. Ik snap dat men liever onafhankelijk wil zijn en zelf de weg op wil kunnen, maar zodra ze een gevaar gaan vormen voor de rest... Want laten we wel wezen, iedereen zal een stukje irritatie hierin herkennen.

Het mooiste voorbeeld van een zondagrijder is een automobilist uit Duitsland geweest. Terwijl we op de N227 richting Maarn reden, besloot deze meneer ineens de rem in te trappen bij het zien van het bordje waarop de maximum snelheid van 30 kilometer per uur stond aangeven. Jawel, die bij het tankstation stond om mensen erop te wijzen wat de maximumsnelheid was (is) voor de parallelweg. Als je een manier zoekt om erachter te komen of al je remmen nog werken, dan is een noodstop achter iemand die van 80 naar 30 kilometer per uur gaat in een fractie van een seconde een hele goede. Let dan wel even op de afstand tussen beide auto's, want een kreukelzone van een auto test je maar één keer en dat is zonde.

Doorn is trouwens niet de enige plek waar je zondagsrijders kan vinden hoor. Het lijkt steeds vaker voor te komen dat er mensen achter het stuur zitten die hun rijbewijs bij elkaar gespaard lijken te hebben met spaarzegels bij de koffie. Het aantal appende, bellende of ronduit onoplettende verkeersdeelnemers lijkt met de dag meer te worden.

Voor de goede orde, ik ben ook geen perfecte verkeersdeelnemer (bestaat die eigenlijk wel?), maar een beetje sociaal gedrag en focus in het verkeer is toch niet teveel gevraagd? De verkeersregels zijn er niet voor niets, ze maken het reizen voor iedereen een stuk prettiger.

Stephanie van Baggem