• Genodigden ontvangen eerste exemplaren.

    Wilco Willemse

Toeristische kaart van Amerongen

AMERONGEN De lancering van de eerste toeristische kaart van Amerongen vond vorige week plaats. De genodigden werden ontvangen in galerie Den Boogert van Arris Tijsseling. Daar kregen zij de fysieke kaart voor het eerst te zien. Vers van de drukker en in een oplage van 6500 stuks. Klaar om uitgedeeld te worden aan de gasten en klanten van deelnemende ondernemers.

Wilco Willemse

Wethouder Henk Veldhuizen was aanwezig voor het officiële gedeelte en liet de toehoorders weten dat Amerongen zo'n toeristische kaart méér dan verdient. Hij noemde het dorp de parel van de Heuvelrug en dat is natuurlijk niet voor niets. Op de kaart vindt de toerist dan ook gemakkelijk het mooiste dat Amerongen te bieden heeft. Veldhuizen reikte het eerste exemplaar uit aan de nieuwste ondernemer van Amerongen, Maarten Hartog, die eind april 'Lokaal 22' opent in het oude pand van 'Il Sogno' aan de Overstraat.

INITIATIEF Het initiatief voor het maken van de kaart kwam bij Susan Claessens vandaan. ,,Het idee ontstond al eerder. Op de plaatsen waar toeristen komen wordt ook vaak naar dergelijke kaartjes gevraagd en dan moest er altijd 'nee' verkocht worden.

Amerongen barst natuurlijk van de interessante plekken, mooie oude gebouwen en prachtige natuur. Maar in gesprek met de betrokken partijen, zoals de gemeente en het regionaal bureau voor toerisme, kwam het er niet van. Het ontwikkelen van een dergelijke kaart kost natuurlijk veel tijd en geld. Het idee verdween dus weer in de koelkast."

ONDERNEMERS Claessens is zelf woonachtig in Amerongen en heeft haar eigen bedrijf CommunicatieCheck. Ze deed al veel voor onder andere de Grietmarkt, de atelierroute en 'avondje Amerongen'.

Ze ontving zelfs de onderscheiding 'De Parel van Amerongen' voor haar vele werk om Amerongen op de kaart te zetten. Ook heeft ze veel campagnes mogen doen voor bijvoorbeeld het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug en de regionale bibliotheken. ,,Steeds was ik bezig om te laten zien hoe mooi alles hier is en dat bracht me weer op die kaart van mijn eigen dorp.

Ik heb half januari een eerste mailing gedaan naar ondernemers van wie ik dacht dat ze interesse zouden hebben. Juist de ondernemers die baat hebben bij het uitreiken van een kaartje aan hun gasten of bezoekers. Binnen een half uur had ik al drie volmondige ja's in mijn mailbox staan. Vanaf dat moment ging het heel snel binnen een mum van tijd had ik genoeg ondernemers om de kosten van het ontwikkelen van de kaart te dekken en toen zijn we aan het werk gegaan.

Uiteindelijk doen zestien ondernemers mee aan het initiatief. Samen met Josien Herder, die verantwoordelijk is voor de vormgeving, kwamen we tot het uiteindelijke uiterlijk van de kaart in oude landkaartstijl."

KAART Het kaartje laat zich tot mooi klein formaat opvouwen. Claessens: ,,Als je de kaart uitvouwt zie je op de ene kant een versimpelde weergave van Amerongen. Op de kaart staan alle interessante plekken aangeduid, zoals het kasteel, de tabaksschuren, de molen en nog veel meer typisch Amerongse plekken. Ook staan er natuurlijk verwijzingen naar de ondernemers die de kaart hebben mogelijk gemaakt. Op de achterkant krijgen die ondernemers elk een eigen plekje."

De kaart is te verkrijgen bij de zestien deelnemende ondernemers, waaronder verschillende restaurants, het kasteel en het tabaksteeltmuseum.