• Marc Satijn

Technische commissie Bloemencorso Leersum heeft het druk

LEERSUM Met nog ruim een week te gaan zijn de voorbereidingen voor het Leersumse Bloemencorso in volle gang. Voor de zogenaamde Technische Commissie van het evenement begon het corso al halverwege maart en zit de drukste periode er al bijna op. Toch zullen ze tot aan de start van de optocht nog druk in de weer zijn om de veiligheid van de bouwers, figuratie en het publiek te waarborgen.

Marc Satijn

 

De commissie is aangesteld om de bouw van de praalwagens vanaf het eerste moment te volgen. ,,Rond half maart komen de eerste wagens al in zicht en vanaf dat moment houden wij ze een beetje in de gaten", vertelt Gerrit van Doorn, die samen met Gijs van de Lagemaat al vele jaren de commissie bemant. Mede door die jarenlange ervaringen zijn ze dan ook met recht echte corsokenners te noemen. Toch zocht de commissie dit jaar verjonging en vond die in Daniël Reincke. ,,Ze zochten vernieuwing, maar kregen een ouwehoer", grapt Daniël.

 

BEZOEK Het drietal bezoekt in haar hoogtijdagen twee tot drie keer per week de bouwplaatsen om te bekijken of er een veilige wagen gebouwd wordt. ,,Wij kijken vooral naar de afmetingen, wat de staat van het onderstel is en naar het laswerk", vertellen de technici, die het grootste deel van hun controlepunten nu wel gehad hebben. ,,Nu de meeste wagens worden afgerond hoeft er niet veel meer hersteld te worden. Zeker bij de kleine wagens hoeven we niet zo heel vaak langs. Maar we willen hoe dan ook op de hoogte worden gehouden van alle veranderingen." 

 

ONTWIKKELING Door de jaren heen zien vooral Gijs en Gerrit veel nieuwe ontwikkelingen bij de wagens. ,,Sommigen verdubbelen of verdrievoudigen zelfs qua formaat, maar ook de hydrauliek en de besturing zien we steeds beter worden", aldus de commissieleden, die daarmee vooral doelen op het verdwijnen van de trekkers voor de wagens. ,,Hierdoor zie je tenminste eerst de wagen in plaats van een lelijk trekkertje." 

 

Ook dit jaar zitten er volgens het drietal weer bijzondere exemplaren tussen. ,,Bouwgroep De Heuvelrug is bezig met een transformer. Het schuift, klapt open en gaat een meter of vijf omhoog... Dat is voor ons geweldig", vertelt Gerrit, die nog wel een verbeterpunt voor de bouwgroep wist in te brengen. ,,De wagen ging keurig omhoog, maar met een klap omlaag. Dat moet anders."

 

Niet voor niets moeten de bouwgroepen voorafgaand aan het corso dan ook een formulier invullen zodat duidelijk is dat alle wagens voldoen aan de juiste veiligheidsnormen en technische eisen. ,,Eerder mogen zij niet vertrekken."

Voor sommige bouwwerken is het bezoek van de Technische Commissie dan ook cruciaal om deel te nemen. ,,Zo wist een bouwgroep ooit een schaapsherder te maken op een wagen met een smalle wielbasis.... We moesten dus eerst proefrijden om half zeven 's ochtends om te kijken of deze wel over het parcours kon." Volgens Daniël is een blik van de kenners juist fijn. ,,Veel bouwers zitten in een tunnelvisie. Dan kan een onafhankelijk iemand juist goed helpen." 

 

CORSO Het werk van de commissie stopt niet na de bouw van de wagens. ,,Zelfs op het parcours zelf controleren wij ze nog. Zijn er brandblussers op de wagen? Zijn de banden goed? We willen niet hebben dat er iets fout gaat tijdens het corso zelf", aldus Gijs. 

 

INFORMATIE Meer weten over het Bloemencorso? Kijk dan op de website www.bloemencorsoleersum.nl.