• Dorpsjournalist.nl

Stoplichten op de Hoofdstraat blijven aan

DRIEBERGEN De Driebergse Arnhemse Bovenweg krijgt de komende jaren toch de nodige aandacht van de Heuvelrugpolitiek. Dat blijkt uit de besluitvorming rondom het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan, dat onlangs werd vastgesteld door de gemeenteraad.

Marc Satijn

Zo geeft de raad verantwoordelijk wethouder Henk Veldhuizen (CDA) de opdracht om enkele reeds toegezegde zebrapaden aan te leggen, 'bestaande oversteekplaatsen' te optimaliseren en om een onderzoek te starten naar 'snelheidsbeperkende maatregelen'. Eerder klaagde aanwonenden over het 'omrij-effect', die de aanpak van de Hoofdstraat zou hebben veroorzaakt.

VRI'S Ook de Hoofdstraat zelf was tijdens de besluitvorming weer een onderwerp van discussie. Een idee van de D66, VVD en SP om de veelbesproken verkeerslichten op dit deel van de N225 voor tenminste één maand uit te schakelen, kreeg geen steun van de rest van de Heuvelrugpolitiek. Zo stelt de lokale SGP-fractie dat er wel sprake is van een 'verminderde doorstroming op de Hoofdstraat', maar volgens de partij is de veiligheid wel verbeterd.

GROEN LICHT Veldhuizen bleek ook geen voorstander van het idee, maar beloofde eerder al om de verkeerslichten op de Hoofdstraat -ter hoogte van de Oranjelaan en de Hogesteeg- laat op de avond en 's nachts standaard op groen te houden, tenzij er ander verkeer uit de zijstraten komt.

STATION In het GVVP worden niet alleen de hoofdstraten benoemd, ook het stationsgebied komt regelmatig aan de orde. Onder andere de wankelende intercitystatus van het station. ,,De provincie is alleen bereid tot het overstappen naar de intercity status als dit kostendekkend kan gebeuren", zo stelt de gemeente in het verkeersplan, die aanvult dat het volgens hun niet logisch is om als gemeente bij te dragen aan het 'mogelijke exploitatietekort van NS'. ,,Er moeten samenwerkingen opgestart gaan worden met Zeist en Veenendaal om de lobby richting provincie en stad Utrecht te starten."