• Edith Hazelzet

'Pinautomaat komt op deze manier zeker niet terug'

LEERSUM Het moet anders. Daarover is iedereen, die met de ING pinautomaat in Albert Heijn te maken heeft, het eens.

Edith Hazelzet

De rust in het winkelcentrum is een ruime week na de mislukte plofkraak redelijk weergekeerd. Albert Heijn-manager Nico Spierenburg bezocht daags na de braak de veertig huishoudens rond de supermarkt die ontruimd waren, met onder andere bloemen, ook namens ING. ,,Op twee mensen na heb ik iedereen gesproken. De meesten waren wel over de schrik heen, maar een aantal blijft ongerust vanwege de aanwezigheid van een pinautomaat in de buurt van hun woning. Zeer begrijpelijk na drie incidenten."

De pinautomaat was overigens niet meer te gebruiken en werd op vrijdagmiddag door de ING verwijderd. Als het aan Albert Heijn ligt komt de pinautomaat - 'als deze al terugkeert' - zeker niet op dezelfde manier terug. ,,Ik zou mezelf dan niet in de spiegel durven aankijken. De veiligheid van omwonenden gaat voor alles", zegt Spierenburg. ,,We zijn met de eigenaar in overleg met ING, de burgemeester en Ahold om tot een zo veilig mogelijke oplossing te komen. We gaan daarbij niet over één nacht ijs, en zullen een aantal opties zorgvuldig onderzoeken. Er is bijvoorbeeld ervaring met rolluiken rond het apparaat na sluitingstijd."

Verplaatsing naar een plek dieper in het pand is niet aan de orde volgens Spierenburg. ,,ING heeft daar de ervaring mee dat het het aantal kraken niet verminderd. Bovendien lopen de geldlopers van de waardetransporteur daarmee meer risico, dus dat is geen oplossing. We zullen het moeten zoeken in het moeilijker bereikbaar maken en meer aan het zicht onttrekken van de pinautomaat, als deze terugkeert. Natuurlijk wordt het door klanten en omwonenden ook erg gewaardeerd dat zij hier - voor velen op loopafstand - geld kunnen opnemen."

REACTIE ING De ING laat bij monde van woordvoerder Robert Gunther weten dat de bank veiligheid rond bankieren, van betaalpas tot kantoor, zeer serieus neemt. ,,Zo ook de veiligheid rondom onze geldautomaten. Dit hebben we altijd gedaan en blijven we ook doen. We nemen continu maatregelen om geldautomaten onaantrekkelijk te maken voor criminelen. We vinden het vervelend voor de bewoners die overlast hebben ondervonden van deze mislukte plofkraak. Een ING-vertegenwoordiger en de ondernemer van het Albert Heijn-filiaal hebben samen alle getroffenen benaderd en een bos bloemen overhandigd voor alle ongemak. We gaan in overleg met de Albert Heijn-ondernemer over het terugplaatsen van de automaat op een goede manier. Zoals altijd kijken wij daarbij ook naar de veiligheidssituatie."

PINAUTOMAAT HOFLAAN Niet alle Leersumers lijken ervan op de hoogte, dat de pinautomaat in het voormalig Rabobankpand aan de Hoflaan nog altijd in gebruik is. In verband met de geslaagde plofkraak bij Albert Heijn in de zomer van 2016 en het mislukken van de verplaatsing van de automaat naar de Torenzichtlaan, houdt Rabobank Rijn en Heuvelrug deze pinautomaat aan.

Het contract hiervoor loopt nog een aantal jaren. Wel zijn de openingstijden onlangs aangepast. Het is niet meer mogelijk te pinnen tussen twaalf uur 's nachts en zes uur 's morgens.