• Het is de vraag of station Driebergen-Zeist na de verbouwing nog intercitytreinen gaat ontvangen.

    Danny van der Linden

Onduidelijkheid over intercity's Driebergen-Zeist

DRIEBERGEN Het is nog onduidelijk of er na 2021 nog intercitytreinen zullen stoppen op Station Driebergen-Zeist. Bewoners van de plaatsen maken zich zorgen over de bereikbaarheid van hun dorp en trekken aan de bel.

Danny van der Linden

De zorgen van de bewoners zijn gebaseerd op een besluit van het kabinet uit 2012. In dat besluit werd vastgelegd dat er vanuit Utrecht elke tien minuten een sprinter en een intercity gaan rijden in de richting van Driebergen-Zeist en Maarn. Dat zou betekenen dat er in de spits in beide richtingen elk uur vier extra treinen gaan rijden.

OVERSTAPPEN In een ingezonden bericht op onze website legt Marten de Vries, inwoner van Driebergen en NS-reiziger, uit waarom hij zich zorgen maakt: ,,De dienstregeling 'past' dan alleen als de intercitytreinen het station Driebergen-Zeist voorbijrijden. Er gaat twee keer per uur een sprinter van Breukelen via Utrecht naar Ede-Wageningen rijden, zowel binnen als buiten de spits. Daarmee kunnen reizigers vanuit Driebergen-Zeist richting Arnhem en verder naar Ede-Wageningen reizen. In Ede-Wageningen kan dan overgestapt worden op een intercity. De reistijd van Driebergen-Zeist naar Nijmegen neemt met waarschijnlijk een kwartier toe, vooral omdat overstap op de intercity die direct na de sprinter in Ede-Wageningen arriveert door veel mensen net niet gehaald zal kunnen worden. Naar Rhenen blijven de hele dag twee treinen per uur rijden. De twee extra treinen in de spits naar Veenendaal-Centrum blijven ook rijden. Overdag rijden deze treinen niet verder dan Driebergen-Zeist."

VOORDELEN De Vries laat desgevraagd telefonisch weten: ,,Er spelen meerdere belangen. De gemeentes Utrechtse Heuvelrug en Zeist willen de intercitystop houden. Het Rijk, de provincie en andere omliggende gemeenten niet. Die gaan voor het model: doorrijdende intercity en een nieuwe stoptrein tussen Utrecht en Ede-Wageningen. De stoptreinen tussen Utrecht en Veenendaal Centrum en Rhenen blijven bestaan, zij het dat de spitstrein naar Veenendaal Centrum overdag gaat rijden tot Driebergen-Zeist."

Marten de Vries ziet ook voordelen in de plannen die er zouden liggen. ,,Voor inwoners van Maarn betekenen de plannen dat zij rechtstreeks naar station Ede-Wageningen kunnen reizen, al houdt dit wel in dat ze een langere reistijd naar Utrecht hebben."

DIENSTREGELING Volgens de Nederlandse Spoorwegen is de getrokken conclusie nog wat voorbarig. Woordvoerder Hessel Koster zegt in een reactie dat dienstregeling voor 2022 nog niet bekend is. ,,Het klopt dat wij de ambitie hebben om op drukke trajecten meer treinen per uur te laten rijden. Ik begrijp ook wel waar dit verhaal vandaan komt: deze uitgangspunten zijn in 2012 geformuleerd en vormen formeel nog steeds het eindbeeld van het traject Schiphol-Utrecht-Arnhem/Nijmegen. Maar 2012 is alweer even geleden."

Ook wijst Koster op het plan dat bekend is onder de naam Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. (PHS) ,,Deze PHS is pas in 2028 afgerond. De wereld ziet er dan weer heel anders uit. Er volgt ergens de komende jaren vanuit het ministerie een actualisatie van deze uitgangspunten."

Koster legt uit: ,,Er is extra infrastructuur nodig om de plannen voor meer treinen op dit traject waar te kunnen maken. We zijn dus afhankelijk van het op tijd gereed zijn van de nodige werkzaamheden. Pas dan wordt het mogelijk om in 2022 zes intercity's tussen Arnhem en Utrecht te laten rijden."

GROEI Koster benadrukt nog maar eens dat er nog geen definitief besluit is genomen over de dienstregeling na de verbouwing van station Driebergen-Zeist. Wel zegt hij dat de ambitie van de NS is om de genoemde zes intercitytreinen te laten rijden op het traject. ,,Gezien het groeiende aantal reizigers maken we graag van die mogelijkheid gebruik. Een deel van de huidige intercity's stoppen nu ook al in Driebergen, dus het ligt in de lijn der verwachting dat dat straks na de frequentieverhoging ook zo zal zijn. Maar hoe vaak is nu nog niet bekend, omdat de dienstregeling dus nog niet bepaald is."