• ,,De kinderen op de BSO hebben ervaren dat mindfulness hen goed doet," aldus therapeute Jacqueline Vuister.

    Edith Hazelzet

Mindfulness op BSO krijgt vervolg

LEERSUM BSO De Acrobaat breidde begin april haar aanbod uit met een mindfulnesstraining voor de kinderen die zij opvangen. Binnen 48 uur zaten de groepen vol. Twee maanden later kijken leiding, kinderen en mindfulness therapeute Jacqueline Vuister van Villa Kakelbont in Amerongen met tevredenheid terug op het traject. Door de positieve ervaringen en het enthousiasme bij kinderen en ouders keert de training in september terug.

Edith Hazelzet

'Tingel-tingel-tingel'. Jacqueline Vuister laat een windorgel klinken, nadat ze de kinderen heeft gevraagd om ernaar te luisteren totdat ze echt niets meer kunnen horen. Een aantal kinderen sluit uit zichzelf de ogen al. In opperste concentratie horen ze het geluid vervagen. Dan volgt een oefening in het voelen van voorwerpen, en het beschrijven wat je voelt. De kinderen voegen daar vaak hun verwachtingen aan toe: ,,Ik dacht dat het blauw was."

Vuister merkt op: ,,Het maken van een voorstelling gaat vaak vanzelf. Eigenlijk kun je best veel zonder ogen." Een andere voeloefening is favoriet en keert regelmatig terug: het oerwoud. Een kind beweegt zijn handen over de rug van een ander kind dat op een matje ligt. Achtereenvolgens komen er olifanten, springende apen, kronkelende slangen en mieren voorbij, allemaal met hun eigen soort pootjes. Heerlijk vinden de 'liggers' het en de masseurs vinden het leuk om te doen.

WAT DOET HET Mindfulness, ook wel het trainen van de aandacht, wordt de laatste jaren steeds meer op scholen toegepast - In Engeland is het al vast onderdeel van de schooldag. ,,Veel kinderen hebben het druk in onze gehaaste en steeds veranderende samenleving", licht Jacqueline Vuister toe. ,,Door drukte en overprikkeling weten ze vaak niet meer hoe ze zich op één ding kunnen richten, en wanneer ze pauze moeten nemen - al is die nog zo kort - om te ontspannen, en hoe ze dat kunnen doen."

Met een training mindfulness komt het brein tot rust, en impulsief gedrag en stressreacties nemen af. Dan ontstaat er ruimte voor meer zelfbewustzijn en geconcentreerde aandacht, bijvoorbeeld voor leren en creativiteit. Welk kind gun je dit niet, was de gedachte van Tanja van Huigenbosch-Bloemer van 'De Acrobaat', toen zij via Vuister in aanraking kwam met de training. Aan de hand van stilte-oefeningen, zintuiglijke oefeningen, spelletjes, verhalen, gesprekjes en yoga leren de kinderen zichzelf stap voor stap een beetje beter kennen. Ze leren onderscheid te maken tussen hoofd en lichaam, gedachten en gevoelens. Geduld, vertrouwen en loslaten zijn thema's die aan de orde komen, naast het ontwikkelen van vriendelijke aandacht, voor zichzelf én anderen.

 

EERSTE Een van de jongens die wekelijks meedoet met mindfulness vindt het fijn dat hij er rustig van wordt en lekker even niets hoeft. Een ander heeft onlangs een ademhalingsoefening gebruikt voor de CITO-toets, zodat hij even nergens anders aan dacht. Sommige doen de oefeningen thuis na met hun ouders. ,,Zodra ze bij zichzelf dingen ervaren, verschillen opmerken, dan leeft het en zie je dat het ook willen overdragen", vertelt Vuister.

,,Ouders zijn zelf ook al vaak gehaast. En wat kinderen als voorbeeld zien nemen ze over. Als je bijvoorbeeld merkt dat ze niet over een CITO kunnen praten zonder dat de adem hoog gaat zitten, dan is het fijn als ze een oefening weten hoe deze weer omlaag te krijgen." De leiding van de BSO ziet groot verschil in hoe de kinderen binnenkomen en hoe ze zijn direct na de training. ,,Ze hebben de afgelopen weken veel geleerd en vinden het echt fijn. Je ziet de ontspanning bij hen. Toen we hen vertelden dat we ermee doorgaan was hun reactie: ''Yes, na de zomer weer.'"