• Archief BDUmedia

Maarsbergen lijdt aan tunnelmoeheid

MAARSBERGEN Verdeeldheid en boosheid over het aanstaande tunnelbesluit overheersten donderdag de inspraakavond van de Heuvelrugse gemeenteraad. Maarsbergen lijkt bovendien te lijden aan tunnelmoeheid. In

tegenstelling tot eerdere bijeenkomsten was de grote zaal van het Maarnse dorpshuis De Twee Marken deze keer maar half bezet.

Michiel Schaaij

GESPLETEN Vooraf was al wel te voorspellen, dat het dorp gespleten blijft over de beste verkeersoplossing voor de kruising van de N226 met de Tuindorpweg en de Haarweg. De standpunten zijn ingenomen en hoe het

uiteindelijke besluit ook uitvalt, een aantal inwoners en belangengroeperingen zal teleurgesteld achterblijven. ,,De verdeeldheid blijft en ik moet oppassen dat ik geen vrienden verlies", constateerde inwoner Jan Huyser.

PETITIE De gezamenlijke voorkeursvariant van spoorbeheerder ProRail, de provincie en verkeerswethouder Henk Veldhuizen (CDA) telt volgens actiegroep Gezond Maarsbergen getalsmatig de meeste voorstanders in het

dorp. Woordvoerder Joke van den Essenburg drukte de politieke partijen daarom op het hart, om vooral rekening te houden met de petitie die door zo'n 400 inwoners werd ondertekend.

GEVAARLIJK Onder het motto 'West is best' blijft Van den Essenburg ijveren voor een halve rondweg met gesloten Tuindorpweg. Volgens Olga Matthijsen, eveneens van Gezond Maarsbergen, is die oplossing ook voor fietsers het veiligst. Een stelling die echter met klem werd tegengesproken door inwoonster Berta Musegaas. Zij is er juist van overtuigd, dat de westelijke rondweg een onoverzichtelijk en gevaarlijk kruispunt voor wielrijders oplevert.

GESTEGGEL ,,Als fietser moet je ogen in je achterhoofd hebben, om het kruispunt van de westvariant over te steken", aldus Musegaas. Volgens haar leveren de dorpsvariant en de Bosbeekvariant een veilig kruispunt op in het centrum van Maarsbergen. Over de haalbaarheid van die opties lopen de meningen uiteen. Zo werd donderdagavond nog gesteggeld over de hoge kosten van de rondweg over de percelen van Bakkerij Bos en garagist Pieter van Beek.

TIEN MILJOEN Volgens Huyser kan de in opdracht van de provincie becijferde kostprijs van 55 miljoen euro voor de Bosbeekvariant niet kloppen. Hij denkt dat de meerkosten ten opzichte van andere varianten eerder tien miljoen euro zullen bedragen. Een respectabel bedrag, maar volgens Huyser ligt de tunnel ligt er ,,misschien wel voor 200 jaar".