• De Ladder is een Erkende Kanjerschool, leerkrachten en leerlingen zijn er trots op.

    Monique José Timmermans

Kanjerlessen op De Ladder

MAARN Het officiële bord 'erkende Kanjerschool' is vandaag onthuld. ,,De leerlingen en docenten zijn er trots op dat we nu officieel erkend zijn als Kanjerschool, je moet er minimaal vijf jaar serieus mee bezig zijn om de erkenning te kunnen krijgen", aldus leerkracht Marcha Merriënboer. De methode richt zich op de sociaal emotionele vaardigheden van kinderen en draait om het creëren van een vertrouwde en veilige omgeving.

Monique José Timmermans

,,Ruim 10 jaar geleden zijn we gestart met het toepassen van onderdelen uit de Kanjermethode. We geloven er in en zijn het 4-jarige traject om de leerkrachten op te leiden gestart, Dit zijn 5 dagen per persoon, die inmiddels 90 procent van de leerkrachten hebben gevolgd. Schoolbreed wordt er op dezelfde manier omgegaan met vervelend of ongewenst gedrag."

VERTROUWEN Omdat vooraf al over veel situaties is gepraat en nagedacht stimuleert het preventief, en geeft het houvast als er iets misgaat. ,,Dat laatste hoort bij het leven en daar leer je van, het gaat om het hebben van vertrouwen in elkaar en in jezelf. Dat is de basis waar vanuit gewerkt wordt. Bijvoorbeeld leiders zijn nodig, zonder basis van vertrouwen wordt het meer 'de baas spelen' en grappen moeten leuke grappen zijn, ook daar ligt het vertrouwen onder."

ROLLEN In de klas worden rollenspellen gespeeld tijdens de wekelijkse kanjerlessen. Door middel van gekleurde petjes is duidelijk welke rol iemand speelt. De vraag aan de andere kinderen is 'hoe ga je met dat gedrag om'. ,,Het gaat in de onderbouw heel eenvoudig om het geven en ontvangen van complimentjes. In de bovenbouw komen serieuze 'problemen' aan de orde als we bijvoorbeeld na de vakanties nieuwe groepjes in de klassen maken. Een leerling zit ineens bij een leerling waar hij of zij niet goed mee op kan schieten. Van jongs af aan zijn de kinderen op school gewend dan samen het gesprek aan te gaan 'Waarom is het zo vervelend om naast elkaar te zitten' en zo tot een oplossing te komen. In de praktijk kunnen dan best afspraken gemaakt worden, waar we als juffen en meesters wel extra op letten of ze nagekomen worden."

OUDERS Ook ouders worden betrokken. ,,Een stap die vaak overgeslagen wordt. Bij ons wonen ouders elk jaar een kanjerles van hun kinderen bij." Dat de methode -waar ook het pestprotocol onder valt- belangrijk is, is dagelijks zichtbaar in de school. Posters verwijzen naar de belangrijke aspecten. ,,Het werpt dankzij de doorlopende leerlijn door alle groepen z'n vruchten af in het schoolklimaat. Bovendien blijft de organisatie de kanjertraining ontwikkelen, waardoor de methode blijft aansluiten bij deze tijd."

FYSIEK ,,Voor de kinderen is het leuk omdat het gesprek over actuele zaken in de klas wordt aangegaan. Bijvoorbeeld een nieuwe leerling die in de klas komt. En het fysieke aspect van de oefeningen, het is veel meer dan zitten op een stoel en meepraten. Juist ook meedoen: dansen, vallen, opvangen, het vertrouwen in elkaar ervaren."