• Het Driebergse fietspad is voorzien van 'glow-in-the-dark'

    Gemeente Utrechtse Heuvelrug
  • Wethouders Gerrit Boonzaaijer en Henk Veldhuizen

    Gemeente Utrechtse Heuvelrug
  • Het Driebergse fietspad is voorzien van 'glow-in-the-dark'

    Marc Satijn

Glow in the Dark-fietspad voor Driebergen-Rijsenburg

DRIEBERGEN Een nieuw pilotproject zal de veiligheid op donkere fietspaden binnen de gemeente Utrechtse Heuvelrug 'ecologisch' moeten gaan verbeteren. Voor dit project openden wethouders Gerrit Boonzaaijer van openbare ruimte (SGP) en Henk Veldhuizen van verkeer (CDA) afgelopen woensdagavond een zogenaamd 'glow-in-the-dark' fietspad in Driebergen.

Marc Satijn

,,Om te kijken of deze nieuwe manier van verlichten werkt hebben wij het fietspad dat langs het spoor tussen de Hoofdstraat en de Arnhemse Bovenweg loopt - over Landgoed Beerschoten en Willinkshof - uitgekozen als locatie. Het gaat om een afstand van ruim 800 meter waarop een speciale glow-in-the-dark belijning is aangebracht", vertelt wethouder Gerrit Boonzaaijer.

MARKERING De speciaal aangebrachte wegmarkering neemt overdag licht op en straalt dat licht 's avonds en 's nacht weer uit. Op dit fietspad is gekozen voor alleen een verlichte middenstreep. ,,Vroeger maakten wij nog wel eens gebruik van speciale reflecterende oogjes of opgespijkerd materiaal, maar dat was nooit sneeuwschuifbestendig. Dat zal dit materiaal wel moeten zijn", zegt Boonzaaijer.

VEILIGHEID Of de nieuwe verlichtingsmethode ook daadwerkelijk bij zal dragen aan een veiliger gevoel kan de wethouder niet garanderen. Mede ook doordat deze manier van verlichten de donkere omgeving niet verheldert. ,,Het is uiteraard wel bedoeld voor de verbetering van de veiligheid, aangezien je jezelf als fietser beter kunt oriënteren. Voor de verkeersveiligheid is het dus prima, maar of het de sociale veiligheid bevorderd is nog maar de vraag", stelt Boonzaaijer, die dat oordeel wil laten afhangen van de ervaringen van weggebruikers.

FLINKE STAP VOORUIT ,,Voordat wij de strepen op het fietspad lieten aanbrengen was er überhaupt geen verlichting, want er zijn voor dit stuk namelijk geen goede alternatieven", aldus Boonzaaijer, die deze methode al als een flinke stap vooruit ziet.

BELEID Ook het beleid van de gemeente Utrechtse Heuvelrug voor de openbare verlichting speelt een rol bij het tot op heden ontbreken van straatlantaarns. De gemeente wil in 2035 een klimaatneutrale gemeente zijn, daarom wil de gemeente de komende jaren het energieverbruik van de openbare verlichting halveren. Het voorstel is om verlichting of alternatieve vormen van markering toe te passen op plaatsen waar dit vanuit sociale of verkeersveiligheid noodzakelijk is. ,,We zijn op dit moment bezig om de verlichting binnen de gemeente aan te pakken en gaan onder andere minder lantaarnpalen in de buitengebieden plaatsen. Als dit pilotproject slaagt kan deze methode op die locaties misschien ook worden toegepast." Volgens de wethouder is het gebruik van deze verlichtingsmethode ook voordeliger in onderhoud en exploitatie. ,,De kosten liggen aanzienlijk lager dan de plaatsing en onderhoud van openbare verlichting, ongeacht dat die optie vanuit ecologie niet gewenst is", vertelt Boonzaaijer.

EVALUATIE Aangezien het een pilotproject is, zal de werking op een later tijdstip worden geëvalueerd. Volgens de wethouder zijn er in Nederland weinig tot geen andere soortgelijke projecten waar al een conclusie uit te trekken is. ,,Ik durf dus niet vooraf te zeggen wat het resultaat gaat worden. Uiteraard zullen wij dit in de toekomst nog gaan bekijken met onder andere de gebruikers en de Fietsersbond."

Eén ding is in ieder geval al wel zeker: gebruikers van het Driebergse fietspad kunnen na zonsondergang genieten van glow-in-the-dark-verlichting tussen de Arnhemse Bovenweg en station Driebergen-Zeist.