• Gemeente Utrechtse Heuvelrug

Gebakken sponzen aangetroffen in Maarn en Doorn

DOORN Eigenaren van honden worden gewaarschuwd voor gebakken sponzen. Inmiddels zijn deze op verschillende plekken in de gemeente Utrechtse Heuvelrug aangetroffen, waaronder in Doorn. Het eten van een gebakken spons kan voor een hond grote negatieve gevolgen hebben.

Donderdagmiddag werd al een gebakken spons aangetroffen in Maarn, nabij de Kastanjelaan. Vrijdagmorgen was het raak op de Gezichtslaan in Doorn. 

GEVOLGEN Het opeten van een gebakken spons kan enorme gevolgen hebben voor viervoeters. De spons wordt vaak gebakken omdat deze dan een betere lucht en smaak afgeeft waar honden sneller op afkomen. Gevolgen kunnen zijn dat de spons in de maag opzwelt door het maagsap. In het gunstige geval wordt het dier misselijk en braakt deze de spons weer uit. Als dit niet lukt kan het zorgen voor een afsluiting van de maag of verstopping in het darmkanaal. Dit is levensbedreigend en is vaak voor kleine honden fataal.

Aangeraden wordt om de hond aangelijnd uit te laten en meteen een dierenarts te bellen wanneer het dier de volgende symptomen heeft: braken, kokhalzen, buikpijn, diarree of opzwelling van de buik.