Bewoners Engweg kind van rekening bij rondweg Maarsbergen

MAARSBERGEN De verlengde spoortunnel onder het kruispunt in Maarsbergen lijkt van de baan. Als het aan het college van Utrechtse Heuvelrug ligt, wordt de toekomstige spoortunnel niet doorgetrokken en krijgt Maarsbergen een westelijke rondweg. De inwoners van Maarn en Maarsbergen worden op maandagavond 14 maart bijgepraat in dorpshuis De Twee Marken. Daarna is de Heuvelrugpolitiek aan zet.

Michiel Schaaij

Volgens verkeerswethouder Henk Veldhuizen (CDA) is de gekozen variant goedkoper dan het eerder uitgewerkte plan, waarbij het autoverkeer pas voorbij de huidige kruising uit de spoortunnel zou komen. In het gunstigste geval is de gemeente nu 2,5 miljoen euro goedkoper uit, aldus Veldhuizen. Of dat voordeel ook daadwerkelijk binnen gehengeld kan worden, hangt onder andere af van de aanbesteding van het project.

DOORSTROMING Volgens wethouder Veldhuizen waren de financiën echter niet bepalend bij de huidige keuze voor een westelijke rondweg. Burgemeester Frits Naafs beaamt dat. ,,Het geld is belangrijk, maar wij willen gewoon de beste oplossing voor de toekomst", aldus Naafs. Volgens de burgemeester gaat het niet alleen om de bevolking van Maarn en Maarsbergen, maar heeft de hele gemeente belang bij een goede verkeersdoorstroming.

LEEFBAARHEID In de voorkeursvariant van het college wordt de Tuindorpweg afgesloten voor doorgaand verkeer. Daarmee blijft één van de belangrijkste voordelen overeind uit het oudere plan voor een verlengde spoortunnel. Na realisatie van het verkeersproject wordt het dorpshart van Maarsbergen verkeersluw. Het college zegt met het besluit tegemoet te komen ,,aan de maatschappelijke wens om de leefbaarheid van de dorpskern te vergroten".

ACHILLESHIEL Toch kunnen Naafs en Veldhuizen niet verhullen, dat het plan ook een achilleshiel heeft. Bewoners van een deel van de Tuindorpweg en de Engweg vinden dat ze door het plan in de knel komen. ,,Zij zullen van zich laten horen. Dat is hun goed recht en ik snap hun bezwaren ook wel", aldus Veldhuizen. Of de gemeente geld beschikbaar wil stellen voor geluidsisolerende maatregelen wil de wethouder echter nog niet zeggen.

BOMENKAP Overigens staat vast dat de keuze voor een westelijke rondweg ten koste gaat van de zogenoemde ecologische hoofdstructuur (EHS). Als Provinciale Staten op 6 juni tot dezelfde slotsom komt als het Heuvelrugcollege, zullen aanzienlijk meer bomen het veld moeten ruimen dan in het eerdere plan. In totaal neemt het Maarsbergse verkeersproject een hap van bijna twee hectare uit natuur. Daarover moet nog wel een akkoord met landgoed Anderstein worden gesloten.

Tot halverwege vorig jaar leek het plan voor een lange spoortunnel tot voorbij de dorpskruising de beste kaarten te hebben. Dat plan van Maarsbergers Ruud Hartvelt en Jan Huyser was door de gemeenteraad met applaus onthaald en vervolgens ook de provincie geaccepteerd. Praktische bezwaren en oplopende kosten stonden de uitvoering echter in de weg. In oktober vorig stapten ProRail, de provincie Utrecht en het Heuvelrugcollege officieel van het dorpsplan af.